Prima pagina arrowSimbolurile traditionale asociate Craciunului

Simbolurile traditionale asociate Craciunului

Sărbătorile de iarnă - momente ale focalizării credinței

Simbolurile sacre servesc atât la evocarea principiilor de credință, cât È™i la istoria credinÈ›ei. Ele sunt instrumente puternice de devotament iar prin cristalizarea elementelor religiei credincioÈ™ilor, ajută la focalizarea È™i dezvoltarea credinÈ›ei. De asemenea, ele sunt È™i o formă internaÈ›ională de comunicare ce depășeÈ™te barierele de limbă, naÈ›ionalitate sau cultură.

Originea cuvântului simbol derivă dintr-un obicei grecesc antic, în care se spărgea în bucăți o tăbliță din lut, fiecărui membru revenindu-i, la despărÈ›ire,  o bucată, pentru ca, la viitoarea întâlnire, aceste bucăți să se reasambleze, pentru confirmarea identității grupului. Astfel a luat naÈ™tere cuvântul grecesc sumbolon - "semn de recunoaÈ™tere", dezvoltîndu-se de aici È™i latinescul symbolum - "simbol". Confucius spunea că "simbolurile reglementează lumea, nu cuvintele sau legile". ÎnsuÈ™i Universul s-a identificat cu OUL, care s-ar fi născut din apa originară izvorâtă din Rai È™i pe Pământ, sau POMUL VIEÞII, AXIS MUNDI - "axa lumii", cu rădăcinile pe celălalt tărâm È™i cu ramuri ce dădeau flori pe Pământ, vârfurile ajungând până în Rai.

Pomul de Crăciun - simbol al sărbătorii și al speranței

pomul.jpg
Pomul de Crăciun a devenit un simbol universal È™i în zilele noastre este înălÈ›at È™i decorat de oameni de orice religie, indiferent de clima țării de baÈ™tină. Originile lui se întind până la păgânism. În tradiÈ›iile norvegiene È™i scandinave, copacii veÈ™nic verzi erau decoraÈ›i, iar bradul lui Wotan/Odin a fost ars în onoarea solstiÈ›iului de iarnă (25 decembrie) pentru a sărbători renaÈ™terea Soarelui, pentru a simboliza puterea vieÈ›ii care triumfă chiar È™i în lunile plictisitoare de iarnă È™i pentru a marca sfârÈ™itul vechiului an È™i începerea unui alt an. În timpul "nopÈ›ilor ciudate" din vremurile păgânilor (25 decembrie - 6 ianuarie), ramuri veÈ™nic decorate cu lumânări erau agățate în locuinÈ›e pentru protecÈ›ie. În antichitate, pinul dedicat lui Attzis È™i Cybelei era adesea decorat cu ornamente.

Pomul de Crăciun a devenit un simbol doar în secolul al XIX-lea, simbolizând naÈ™terea È™i nemurirea. Pomul de Crăciun îl simbolizează pe Christos ca fiind Pomul VieÈ›ii, în timp ce lumânările îl reprezintă pe Christos însuÈ™i ca fiind Lumina Lumii - È™i uneori sufletele È™i Soarele, Luna È™i stelele Pomului Cosmic. Merele (înlocuite de jucării) au fost folosite pentru decor simbolizând  mărul Pomului CunoaÈ™terii.

Dacă tradiÈ›ia copacului de Crăciun, bradul, este relativ recentă, ea rezultă totuÈ™i din fuziunea mai multor tradiÈ›ii vechi, dintre care credinÈ›a în puterile naturii reprezentate de verdele etern. IniÈ›ial decorat cu mere roÈ™ii, apoi cu flori de hârtie È™i ghirlande, el este copacul de sărbătoare È™i de speranță. În aceeaÈ™i zi, o altă tradiÈ›ie, cea a buÈ™teanului aprins în cămin È™i destinat să ardă vreme de trei zile, exprimă mai multe credinÈ›e, conjugând simbolul copacului cu cel al focului. De cele mai multe ori, acest buÈ™tean trebuia să provină de la un copac fructifer È™i să fie aprins, în mod ritual, de cel mai tânăr membru al familiei, cu o sursă de lumină nouă, deseori udată cu apă sfinÈ›ită, vin sau ulei. Trosnetul acestor flăcări era un mijloc de divinaÈ›ie. În plus, cărbunii È™i tăciunii lui aveau calități protectoare: îndepărtau de casă È™i ogor animalele dăunătoare È™i te fereau de farmecele vrăjitoarelor; un cărbune mic pus în sicriul unui defunct facilita călătoria spre lumea de dincolo.

În Europa, pe acest fond de credinÈ›e vechi s-au grefat sărbătorile creÈ™tine, producând un calendar festiv unde se amestecă cele două aspecte: conÈ›inutul profan È™i conÈ›inutul religios se confruntă deseori în sărbătorile familiale È™i comunitare cu caracter mixt. În spatele sentimentului de sărbătoare se află experienÈ›a sacrului; prin exaltarea colectivă, sărbătoarea ar fi mijlocul cel mai direct È™i cel mai comun tuturor pentru atingerea acestei experienÈ›e. Unul dintre aspectele esenÈ›iale ale timpului sărbătorii - întrucât aceleaÈ™i ritualuri revin la aceleaÈ™i date - este acela de a fi comun unui întreg popor, de a aduna la un loc o întreagă comunitate.

Simbolul lumânării - Lumina Divină a lui IIsus

lumanare.jpg Simboluri de lumină, lumânările sau torÈ›ele sunt prezente în cadrul a numeroase rituri È™i concentrează simbolistica focului, flăcării, aerului È™i fumului. Lumânarea asociază materia È™i spiritul. Ceara care arde È™i se distruge È™i flacăra care se înalță exprimă, din punct de vedere creÈ™tin, dubla natură a lui Iisus Christos: umană È™i divină.

Asociate rugăciunii, lumânările însoÈ›esc, prin miÈ™carea verticală a flăcării, ascensiunea solicitării sau a dorinÈ›ei formulate. Materializare a dorinÈ›ei, a rugăciunii, a solicitării, lumânarea aprinsă constituie prelungirea lor. Flacăra concentrează toate energiile, ea este sufletul focului.

Lumânarea aprinsă are semnificaÈ›ie în multe religii È™i culturi ca simbol al luminii, al vieÈ›ii È™i spiritualității, dar are o importanță particulară în creÈ™tinism unde simbolizează Lumina Divină a lui Christos È™i însăși credinÈ›a. Este mult folosită în ritualurile liturghiei creÈ™tine. În riturile funebre, lumânările reprezintă lumina răului. Lumânările aprinse de credincioÈ™i în faÈ›a altarelor pot simboliza sufletele celor plecaÈ›i sau o cerere de iluminare a celui care se roagă. În antichitate, obiceiul de a purta lumină în faÈ›a marilor personaje pentru a le lumina drumul constituia o dovadă de onoare.

Simbolismul Nașterii Pruncului și al Fecioarei Maria

Fecioara Maria apare frecvent în picturile creÈ™tine ale evenimentelor importante, cum ar fi NaÈ™terea, Răstignirea È™i ÎnălÈ›area. Ea este însoÈ›ită de numeroase simboluri ale purității - un crin È™i vălul castității. Nimbul È™i prezenÈ›a îngerilor reprezintă sfinÈ›enia sa ca mamă a lui Iisus. Este adesea însoÈ›ită de chiparoÈ™i È™i măslini, Pomul vieÈ›ii È™i trandafirul alb (pentru că ea este Trandafirul Paradisului). botticelli.jpg
De obicei poartă mantie albastră, semnificând credinÈ›a, compasiunea È™i apele de botez. Fecioara Maria mai este cunoscută ca Regina Raiului, cu o coroană de stele È™i alte atribute regale, ca Doamnă a Îndurării (Misericordia) adăpostind credincioÈ™ii sub mantia sa albastră sau ca Doamnă a SuferinÈ›elor (Dolorosa) cu pieptul străpuns de È™apte săbii.

  Pictura lui Boticelli, "NaÈ™terea mistică", este È™i ea plină de simboluri: Fecioara Maria, cu mantia albastră a purității, aplecată în adoraÈ›ie asupra copilului Iisus, în timp ce un bou (după Isaia, È™i-ar cunoaÈ™te Stăpânul È™i Îl încălzeÈ™te prin respiraÈ›ia sa) È™i un măgar (care cunoaÈ™te ieslele Stăpânului) Îl privesc. În stânga lui Iisus Christos se văd Iosif È™i Magii. Îngerii cereÈ™ti È™i cei căzuÈ›i se iau de mână în semn de împăcare, în timp ce trei îngeri citesc pe acoperiÈ™ul staulului din Cartea Sfântă. Deasupra se află un cerc de îngeri dansând care învârt trei coroane, semnificând atât Sfânta Treime, cât È™i ciclul naÈ™terii, vieÈ›ii È™i morÈ›ii. Ramuri de măslin abundă, ca semn al împăcării omului cu Dumnezeu, al păcii È™i al Copacului CunoaÈ™terii.

crinul.jpgCrinul, un simbol al purității, perfecÈ›iunii, milei È™i maiestății în cele mai multe culturi, a simbolizat lumina È™i principiul masculin (datorită formei falice a pistilului).

În mitologia greco-romană, floarea de crin era sacră pentru Hera, pentru că se spune că a fost stropită de laptele ei, iar pentru Artemis era semn al virginității ei.

Potrivit tradiÈ›iei creÈ™tine, crinul s-a născut din lacrimile de regrete vărsate de Eva când a părăsit Grădina Raiului.

În iconografia creÈ™tină, crinul este mai mult asociat cu Fecioara Maria (dar È™i cu Arhanghelul Gabriel care este pictat È›inând un crin în mână, în timpul Bunei Vestiri), simbolizând castitatea. ªi Iosif este pictat, uneori, cu un buchet de crini înfloriÈ›i.
Tulpina crinului simbolizează religiozitatea Mariei, frunzele - umilinÈ›a Ei, petalele albe - virginitatea, parfumul - Divinitatea, apoi a devenit un atribut al tuturor sfinÈ›ilor. Iisus Christos este pictat, uneori, ca Judecătorul Lumii, cu un crin în gură; în acest caz, floarea reprezintă îndurarea, în timp ce un crin împreună cu o sabie simbolizează inocenÈ›a È™i vinovăția. Cu cele trei petale, crinul simbolizează Trinitatea È™i virtuÈ›ile triple ale dreptății, speranÈ›ei È™i carității.
Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol, fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro, este strict interzisa si se pedepseste conform Legii drepturilor de autor.

Video

video47.jpg

Rugaciune

angel06.gif

Impresii

Daca doriti sa ne trimiteti impresii personale
11.gif

Ganduri inspirate

"Si erau ciobani pe acelasi taram, la stana, care pazeau noaptea oile. Si iata, ingerul Domnului a venit catre ei si lumina Domnului straluci in jurul lor si ei s-au temut tare. Si ingerul le-a spus: ‘Nu va temeti! Iata, eu va anunt o mare bucurie care se va revarsa asupra intregului popor, pentru ca astazi vi s-a nascut Mantuitorul..."
Evanghelia dupa Luca, 2, 8-10