Emanuel Swedenborg - Despre iubirea în cuplu (1)
"Nu mă îndoiesc că cea mai mare parte dintre cei care vor citi această
lucrare o vor privi ca pe rodul unei minți exaltate sau ca rezultat al
unei imaginații înfierbântate. Vă asigur însă cu toată sinceritatea că
tot ceea ce voi înfățișa mi-a fost revelat în mod special și am privit
limpede și distinct cu proprii mei ochi, găsindu-mă în stare de
absolută luciditate. I-a fost pe plac lui Dumnezeu să mi se arate și să
mă trimită în lume pentru a propovădui Noua Biserică despre care se
vorbește în Apocalipsă. De aceea, Dumnezeu a avut bunăvoința să arunce
lumină în adâncul sufletului meu și să-mi întărească puterea de
înțelegere a spiritului, dăruindu-mi, timp de douăzeci și cinci de ani
din trecerea mea prin această lume, harul comunicării cu îngerii și o
cunoaștere deplină a tot ceea ce se petrece în sfera în care ei
sălășluiesc.

Mi s-a arătat un înger, îndreptându-se spre mine dinspre Răsărit,
sunând dintr-o trâmbiță către Miazăzi, Apus și Miazănoapte. Era pe
jumătate acoperit cu o eșarfă ale cărei falduri fluturau cu grație,
lăsând să se întrezărească un veșmânt împodobit cu safire și cu rubine,
a cărui strălucire nu poate fi descrisă. Îngerul părea mai degrabă să
pășească prin aer decât să zboare. Coborând astfel ușor pe pământ și
dându-și seama de prezența mea, veni spre mine. Eu mă găseam într-o
stare de extaz. Venindu-mi puțin în fire, după primul moment de
uluială, i-am spus:
- Ce înseamnă glasul puternic al trâmbiței, pe care l-am auzit acum
câteva clipe? ªi cum ai plutit atât de ușor pe deasupra tărâmurilor
văzduhului? Ce cale nouă și necunoscută ai deschis pentru a ajunge până
la mine?
Îngerul mi-a răspuns:
- Am fost trimis pentru a aduna pe acest munte pe toți înțelepții lumii
creștine (mai trebuie să spun că mă aflam pe o colină înclinată către
Miazăzi când am avut această viziune). Vin, adăugă îngerul, ca să-i
adun aici și să-i întreb ce gândesc despre bunurile cerești și despre
fericirea veșnică. Motivul trimiterii mele aici a fost faptul că vreo
câțiva locuitori ai lumii voastre, fiind primiți printre noi, ne-au
asigurat că nu există pe pământ nici un om care să fi reușit să-și
formeze o idee justă despre plăcerile de care ne bucurăm noi. Plină de
uimire, întreaga împărăție cerească mi-a spus: „Coboară la sălașele
muritorilor, pune-le întrebări, dă-le învățătură! ªi deschide-le ochii,
dacă este adevărat că sunt atât de neștiutori cu privire la soarta care
îi așteaptă după ce își vor sfârși viața trupească.
Așteaptă, îmi mai spuse îngerul, așteaptă și îi vei vedea pe toți
venind aici în număr mare. Brațul a cărui putere nu o cunoști, așa cum
nu o cunoaștem nici noi, va clădi pentru ei un adăpost potrivit să-i
primească.
O jumătate de oră după aceea, am văzut sosind mai multe cete dinspre
Răsărit, Miazănoapte și Miazăzi. Sunând din trâmbiță, îngerul îndruma
fiecare ceată către locul care îi era destinat. Aceste cete mi s-au
părut a fi în număr de șase, după ele urmând o a șaptea ceată, pe care
strălucirea Răsăritului, unde era așezată, mă împiedicase să o văd de
la început. După ce îngerul le-a explicat motivul pentru care au fost
adunate, diferitele cohorte s-au apropiat și, punându-și laolaltă
ideile lor despre bucuriile Paradisului, și-au exprimat, pe rând,
părerile.
Cea dintâi ceată, venită dinspre Miazănoapte, îmi mărturisi că această
bucurie de nespus nu era altceva decât plăcerea neîntreruptă a unei
fericiri fără margini, care privește deopotrivă simțurile și spiritul;
că această bucurie ar putea fi denumită clipa pătrunderii în sfera
cerească.
Cea de-a doua ceată, venită dinspre Miazănoapte, mi-a spus că
fericirea se întemeiază pe farmecele obștii îngerești care locuiește în
aceste ținuturi cerești; că aici fiecare, după bunul său plac, stă de
vorbă, se sfătuiește și află ceea ce nu știuse și că, în sfârșit, aici
sufletul petrece în veșnicie, fără să-și dea seama, în mijlocul
desfătărilor, al încântărilor și al plăcerilor.
A treia ceată, care era una dintre primele venite dinspre Apus,
susținea dimpotrivă că bucuria cerească nu este și nu poate fi altceva
decât o reluare a serbărilor și a banchetelor în compania lui Avraam,
Isaac și Iacob, că aici se găsesc întinse mese încărcate cu bucatele
cele mai delicioase, coșuri pline cu vinurile cele mai alese; că aceste
gustări sunt urmate de dansuri în care se prind mii de fecioare care-i
încântă pe comeseni prin grația mișcărilor și prin frumusețea
melodioasă a cântărilor; în sfârșit, că de seara și până dimineața se
reîmprospătează mereu asemenea episoade voioase, iar nesfârșirea
veșniciei trece fără să găsești un moment de plictiseală.
A patra ceată, care de fapt era cea de-a doua cohortă venită din aceeași latură, mi-a dat următoarele lămuriri:
- Am discutat adesea între noi despre bucuriile Paradisului și, după ce
ne-am oprit pe rând la mai multe păreri, iat-o pe cea care ni se pare
cea mai bună. Noi ne închipuim Paradisul ca pe o grădină a
desfătărilor, în care natura și-a dăruit toate bogățiile, generozitatea
și frumusețea. Suntem de părere că în mijlocul acestei frumoase grădini
se află ceea ce se cheamă arborele vieții, cu roade de un gust
încântător, care sunt hrana îngerilor și a preafericiților. Aceste
fructe sunt astfel alcătuite încât cei care au fericirea să le guste
pot să renască după cum doresc, bucurându-se astfel de plăcerile
oricărei vârste.
A cincea cohortă, care era prima din latura dinspre Miazăzi, nu
cunoștea o fericire mai mare decât aceea de a domni, de a stăpâni cele
mai mari comori, de a avea tronuri, împărății și, drept miniștri și
supuși, îngeri; căci, adăugau ei, oare nu aceste lucruri le observăm
și în descrierea Ierusalimului ceresc? Slava și strălucirea
Ierusalimului ceresc nu se văd oare în priveliștea nemaipomenită a
măreției și strălucirii sale? Nu ni se spune oare că zidurile îi sunt
din rubine, turnurile din diamante, porțile din smaralde, iar
câmpurile de aur? Că această cetate este pavată cu pietre prețioase?
Toate acestea ne îndreptățesc să credem că a ne bucura de atâtea
bunuri, a poseda atâtea bogății reprezintă partea supremă din
fericirea care ne este făgăduită.
A șasea ceată, care făcea parte și ea din cohorta de la Miazăzi, a
strigat atunci că nimeni nu are dreptate, căci nu poate exista o
fericire mai desăvârșită decât aceea de a-L slăvi pe Dumnezeu, de a-L
preamări în veșnicie, de a face ca bolțile cerești să răsune de cântări
înălțate spre lauda Lui, de a-ți uni imnurile de slavă cu ale îngerilor
care veghează alături de tronul Lui, de a-ți înălța mereu sufletul
către El, de a-i adresa cu încredere rugăciuni și de a-i mulțumi veșnic
pentru binefacerile Sale. Unii din această ceată au mai adăugat la cele
spuse și măreția slujbelor care însoțesc aici proslăvirea lui Dumnezeu,
cum ar fi numeroasele categorii de sfinți părinți și de fecioare care
preced sau urmează mulțimea preafericiților, pentru a le trezi râvna
și a le susține ardoarea.
A șaptea legiune, care părea să vină din latura dinspre Răsărit și pe
care la început am zărit-o cu greu din cauza strălucirii care o
învăluia, era o ceată de îngeri din neamul aceluia care mă întâmpinase.
Deoarece li se vorbise despre părerile greșite pe care le avem cu
privire la fericirea și la soarta noastră în lumea de dincolo, vroiau
să se convingă. Unul dintre acești îngeri îi spuse aceluia care mă
întâmpinase:
- Întrucât toți acești așa-ziși înțelepți judecă fericirea rezervată
aleșilor prin mijlocirea ideilor lor vane și himerice, să le alcătuim
un cer potrivit cu părerile lor și să vedem dacă sațietatea nu-i va
duce la dezgust și dacă nu se vor lepăda de o bucurie pe care o
socotesc atât de savuroasă și de desăvârșită."
Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol,
fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro,
este strict interzisa si se pedepseste conform
Legii drepturilor de autor.