Efectele rugãciunii
continuare la
Cum sa ne rugam Divinului?
Efectele rugăciunii
AspiraÈ›ia către Absolut sau rugăciunea este întotdeauna, mai devreme
sau mai tîrziu, urmată de un rezultat mai ales dacă este făcută cu
perseverență în condiÈ›ii demne. "Nici un om nu s-a rugat vreodată fără
să resimtă uluitoare transformări lăuntrice sau măcar fără să înveÈ›e
ceva", scrie R.W.Emerson.
Cu toate acestea, adeseori aspirația către Absolut sau rugăciunea este
considerată de către oamenii moderni, ca un subiect demodat sau privită
drept o superstiÈ›ie zadarnică, ori ca un rest de barbarie. În ciuda
acestei respingeri inconștiente și stranii, se poate spune că noi
aproape nu-i cunoaștem deloc efectele și fenomenele complexe pe care
totuși ea le implică.
Care sînt cauzele acestei ignoranÈ›e? În primul rînd, la baza sa se află
raritatea aspirației către Suprem sau a rugăciunii. Simțul de divin
este aproape pe cale de dispariție la oamenii civilizați. Este probabil
că numărul oamenilor care aspiră către Absolut sau se roagă într-o È›ară
în mod obiÈ™nuit nu depășeÈ™te 4 sau 5% din totalul populaÈ›iei. Apoi,
uneori aspiraÈ›ia către Absolut sau rugăciunea este sterilă, cînd
majoritatea celor care aspiră către Absolut sau se roagă sînt egoiÈ™ti,
mincinoși, vanitoși, farisei, aproape complet incapabili de credință și
dragoste. În sfîrÈ™it, efectele ei, chiar atunci cînd se produc, ne
scapă adeseori, datorită neatenÈ›iei È™i incapacității de a percepe încă
ceea ce se întîmplă. Răspunsul la năzuinÈ›a noastră fierbinte, la
cererea È™i la dragostea noastră este dat de obicei într-un mod lent,
insensibil, brusc, aproape inefabil și imperceptibil. Mica voce a
inspirației divine care murmură acest răspuns pe măsura puterii noastre
de înÈ›elegere, în interiorul nostru, este înăbuÈ™ită uÈ™or de zgomotul È™i
agitația acestei lumi. Rezultatele materiale ale aspirației către
Absolut sau ale rugăciunii sînt È™i ele uneori obscure È™i misterioase;
ele se confundă în general, datorită ignoranÈ›ei noastre crase cu alte
fenomene. PuÈ›ini oameni, chiar printre preoÈ›i sau yoghinii începători
au avut deja ocazia să le observe într-un mod profund È™i precis.
Medicii, la rîndul lor, din lipsă de interes sau obtuzitate, lasă
adesea să le treacă, fără să studieze, cazurile yoghinilor avansați
care se găsesc uneori la îndemîna lor. În afară de aceasta observatorii
incapabili să pătrundă misterele divine sînt derutaÈ›i prin faptul că
răspunsul este departe de a fi întotdeauna cel aÈ™teptat. De exemplu,
cutare om care aspiră și cere să fie grabnic vindecat de o boală
organică, deÈ™i starea lui se ameliorează, rămîne bolnav, dar cu toate
acestea moralul lui suferă o adîncă È™i extraordinară transformare în
bine. Cu toate acestea, obișnuința aspirației către Absolut sau a
rugăciunii, deÈ™i excepÈ›ională, cînd este raportată la totalitatea
populaÈ›iei, este totuÈ™i relativ frecventă în grupurile umane evoluate
spiritual cum ar fi cele de yoghini sau chiar în cele rămase
credincioase religiei stăvechi. Doar în aceste grupuri autentice,
destul de rare altfel, se mai poate încă studia azi influenÈ›a
aspirației către Absolut sau a rugăciunii. Printre numeroasele efecte
benefice ale acestora, medicul are îndeosebi ocazia să le observe pe
cele denumite psihofiziologice și curative.
Efectele psihofiziologice ale aspirației către Absolut sau ale rugăciunii
Aspirația către Absolut sau rugăciunea acționează asupra psihicului,
mentalului È™i corpului într-un fel specific care pare să depindă în
mare măsură de calitatea, intensitatea și frecvența sa. Este ușor de
cunoscut exact, după roadele care apar clar, care este frecvența
aspiraÈ›iei către Absolut sau a rugăciunii È™i într-o oarecare măsură
putem chiar intui intensitatea ei. Cît despre calitatea ei, aceasta ne
rămîne în general necunoscută, căci, cu excepÈ›ia clarvăzătorilor, nu
avem încă mijlocul de a măsura aura radiantă, credinÈ›a È™i capacitatea
de iubire a altcuiva. Cu toate acestea, felul È™i modul în care trăieÈ™te
după aceea cel ce se roagă, ne poate lumina suficient asupra calității
invocațiilor realizate de el către Dumnezeu.
Chiar cînd aspiraÈ›ia către Absolut sau rugăciunea este de slabă valoare
ca intensitate È™i constă mai ales într-o recitare stereotipă, mecanică
de formulări, ea exercită totuși un anumit efect benefic asupra
comportării È™i stărilor lăuntrice. Ea întăreÈ™te în acelaÈ™i timp simÈ›ul
divinului È™i simÈ›ul moral. Termenii în care se realizează aspiraÈ›ia
către Absolut sau rugăciunea generează într-o oarecare măsură datorită
perseverenței, amplificarea sentimentului datoriei și a
responsabilității, dublată de o mai mare bunătate chiar privindu-i pe
ceilalți oameni.
Astfel s-a demonstrat că la egalitatea de dezvoltare mentală și
intelectuală, caracterul, elevarea lăuntrică și valoarea morală la cei
care aspiră către Absolut sau se roagă constant chiar într-un fel
mediocru, sînt totuÈ™i cu mult mai ridicate decît la cei care nu o fac
deloc. Aceasta dovedeÈ™te foarte clar că în cazul aspiraÈ›iei către
Absolut sau a rugăciunii au loc fenomene inefabile complexe de fuziune
și rezonanță cu sublimele energii divine.
Cînd aspiraÈ›ia către Absolut sau rugăciunea este obiÈ™nuită È™i într-un
fel frecventă, influenÈ›a ei în ființă devine foarte clară. Ea determină
fenomene oarecum asemănătoare cu cele ale unei glande cu secreție
internă, cum este glanda tiroidă sau suprarenală, de exemplu: aceste
procese complexe constau într-un fel de transformare gradată, psihică,
mentală și organică. Această transformare destul de evidentă și pentru
ceilalÈ›i se face într-un mod progresiv. Omul se detaÈ™ează spiritual de
el È™i se vede aÈ™a cum este. El îÈ™i descoperă atunci cu o extraordinară
luciditate egoismul, lăcomia, răutățile, greșelile de judecată,
perversitățile È™i orgoliul; se supune atunci mult mai bine îndeplinirii
datoriei morale și ajunge spontan să capete o stare extatică de
umilință intelectuală. Astfel, încetul cu încetul, în faÈ›a lui se
deschide împărăția atotputernică a harului divin... Încetul cu încetul
se trezeÈ™te È™i se amplifică în el o pace interioară euforică, o armonie
dătătoare de fericire a activităților nervoase și morale, o mai mare
putere de a îndura sărăcia, stressul, calomnia, grijile, pierderea
celor dragi, durerea, boala, moartea. Astfel, doctorul care îÈ™i vede
bolnavul că începe să aspire către Absolut sau să se roage, are de ce
se bucura. Calmul produs de aspirația către Absolut sau de rugăciune
este un puternic sprijin pentru terapeutică.
Cu toate acestea, aspirația către Absolut sau rugăciunea nu trebuie să
fie asemuită de cei opaci È™i ignoranÈ›i cu morfina; căci ea determină în
același timp cu liniștea lăuntrică euforică și o integrare superioară a
activităților mentale, un fel de înflorire accelerată a personalității,
uneori ea trezeÈ™te È™i chiar amplifică eroismul. Ea îÈ™i însemnează
credincioșii plini de o credință de nezdruncinat cu o pecete deosebită.
PrezenÈ›a acestei comori ascunse în adîncul organelor, a sufletului, a
minții și a spiritului se traduce adeseori prin puterea uluitoare a
privirii, liniștea radiantă a ținutei, bucuria misterioasă, senină a
expresiei, bărbăția ideală a purtării È™i, atunci cînd este nevoie, prin
simpla acceptare detașată a morții de către soldați sau martiri. Sub
această influență sublimă, enigmatică și nelimitată, chiar și cei
neÈ™tiutori sau întîrziaÈ›i mental, slab sau neînzestraÈ›i, folosesc
(adeseori surprinzător chiar și pentru ei) cu mult mai bine forțele lor
psihice, mentale, intelectuale și morale. Este evident pentru cel care
o realizează că aspirația către Absolut sau rugăciunea ridică oamenii
cu mult deasupra nivelului lor moral, psihic È™i mental, dobîndit prin
ereditate sau educaÈ›ie. Acest contact inefabil cu Dumnezeu îi face să
fie pătrunși de pacea divină și această pace emană mereu din ei
influenÈ›îndu-i È™i ajutîndu-i în mod binefăcător chiar È™i pe ceilalÈ›i.
Acești oameni poartă cu ei pretutindeni pacea și liniștea divină pe
care o emană în jurul lor sub forma unui cîmp sublim. Din păcate, nu se
găseÈ™te acum în omenire decît un număr mic de oameni care È™tiu să
aspire către Absolut sau să se roage. Cei care practică cu consecvență
È™i reuÈ™esc să înÈ›eleagă prin experiență spirituală directă misterele
aspirației către Divin și ale rugăciunii se folosesc cu mai multă
încredere de aceasta È™i au rezultate excelente.
Efecte curative (vindecări) ale aspirației către Absolut sau ale rugăciunii
Vindecările prin intermediul aspirației către Absolut sau rugăciune au
atras atenÈ›ia oamenilor din toate timpurile, uimindu-i. Astăzi încă, în
mediile în care se realizează o constantă aspiraÈ›ie către Absolut sau
se fac rugăciuni se vorbește adesea de vindecări obținute prin
aspirație plină de fervoare către Absolut sau prin rugile fierbinți,
adresate lui Dumnezeu sau chiar sfinÈ›ilor. Dar, atunci cînd este vorba
de boli ușoare susceptibile de a se vindeca spontan sau cu ajutorul
medicației obișnuite, se obiectează de către cei sceptici că este greu
de știut care a fost cauza sau agentul adevărat al vindecării
miraculoase. Rezultatele aspirației către Absolut sau ale rugăciunii
pot fi constatate cu o deplină certitudine numai în cazurile în care
orice terapeutică este de prisos sau deja a dat greș. Biroul medical
din Lourdes, pentru studiul și evidențierea vindecărilor miraculoase, a
adus un mare serviciu È™tiinÈ›ei demonstrînd realitatea de netăgăduit a
acestor vindecări produse datorită aspirației către Absolut sau ale
rugăciunii.
Aspirația plină de fervoare către Absolut sau rugăciunea are uneori un
efect - ca să spunem așa - exploziv și fulgerător. Au fost nenumărate
cazuri de bolnavi care s-au vindecat aproape instantaneu, cum am mai
spus, de boli ca: lupus al feței, cancer, infecții renale, ulcere,
tuberculoză pulmonară, osoasă sau peritonită. Fenomenul se produce
aproape întotdeauna cam în acelaÈ™i mod: mai întîi o mare durere, apoi
apariÈ›ia neîntîrziată a sentimentului de a fi complet vindecat. În
cîteva secunde, iar uneori cel mult în cîteva ore simptomele dispar È™i
leziunile anatomice se repară ca prin farmec. Miracolul este
caracterizat printr-o accelerare putem spune grozavă a procesului
normal de vindecare. Chirurgii și fiziologii nu au observat niciodată
pînă în prezent, în cursul tuturor experienÈ›elor lor, o astfel de
accelerare cum este aceea, care survine în cazul vindecărilor
miraculoase, determinate de aspirația către Absolut sau de către
rugăciune.
Nu este totdeauna neapărat necesar ca însuÈ™i bolnavul să aspire cu
fervoare către Absolut sau să se roage pentru ca să se producă astfel
de fenomene miraculoase. Chiar È™i copiii mici care nu È™tiau încă să
vorbească, precum și necredincioșii curioși, au fost instantaneu
vindecați la Lourdes dacă alături de ei cineva se ruga sau aspira către
Absolut. Rugăciunea sau aspirația plină de fervoare către Absolut
făcută pentru un altul este întotdeauna mai rodnică decît cea făcută
pentru sine însuÈ™i, deoarece datorită detașării ce survine, egoul este
diminuat și depășit (transcendat). Efectul ei pare să depindă de
intensitatea și de calitatea acesteia, fiind direct proporțional. La
Lourdes minunile sînt ceva mai rare în prezent decît erau în urmă cu
patruzeci sau cincizeci de ani deoarece intensitatea aspirației către
Absolut È™i credinÈ›a în Divin au scăzut. Acum bolnavii nu mai găsesc
acolo atmosfera intensă È™i sublimă de adîncă reculegere È™i
transfigurare care domneau odinioară (Dacă eseul despre rugăciune este
scris după 1944, doctor Alexis Carrel consideră că vindecările
miraculoase de la Lourdes au fost, datorită credinÈ›ei ferme în Divin,
în plenitudinea lor, în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea).
Pelerinii de azi au devenit banali turiști curioși iar rugăciunile lor
în general superficiale È™i egoiste au astăzi efecte mai mici datorită
lipsei de credință și a diminuării aspirației către Absolut.
Acestea sînt rezultatele aspiraÈ›iei către Absolut sau ale rugăciunii,
pe care le cunosc cu certitudine. Pe lîngă ele mai sînt o mulÈ›ime de
alte efecte complexe care nu pot fi încă definite. Istoria sfinÈ›ilor,
ca și a practicanților yoga avansați chiar și a celor din epoca
modernă, relatează multe fapte și realizări minunate. Nu există
îndoială că majoritatea minunilor atribuite de pildă preotului din Ars,
sau lui Padre Pio, sînt adevărate. Acest ansamblu de fenomene ne
introduce într-o lume nouă, fascinantă prin bogăția aspectelor sale, a
cărei cercetare nu a început încă È™i care va fi în viitor plină de
surprize. Ceea ce È™tim însă în mod cert este că aspiraÈ›ia plină de
fervoare către Absolut sau rugăciunea produce efecte complexe
tangibile. Oricît de ciudat ar părea la prima vedere, acest aspect
trebuie totuși să-l privim drept un adevăr fundamental care vine să
confirme încă odată străvechea înÈ›elepciune biblică care spune:"I se dă
numai celui care cere și i se deschide totdeauna celui care bate".
Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol,
fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro,
este strict interzisa si se pedepseste conform
Legii drepturilor de autor.