Cum sa ne rugam Divinului?
continuare la
Puterea extraordinara a aspiratiei catre Absolut prin apel trait cu toata fiinta sau rugaciune
Definiția simplă a aspirației către Absolut sau a rugăciunii
Aspirația către Absolut sau rugăciunea este în esență o simultană
focalizare a minții și orientare a sufletului care ne deschide accesul
în domeniul spiritului și ne face să fim într-o inefabilă rezonanță
lăuntrică cu baza (substratum) imaterială ultimă a lumii. Ele constau,
în general, într-o chemare sinceră, într-o plîngere, un strigăt tăcut
de desnădejde sau o cerere de ajutor realizată într-o stare de
umilință. Alteori ele sînt o contemplație senină a principiului Absolut
imanent și transcendent al tuturor lucrurilor și ființelor. Aspirația
către Absolut sau rugăciunea poate fi definită de asemeni ca o
fulgerătoare înălțare a minții și a sufletului către Dumnezeu, ca un
act instantaneu de evocare și de dragoste în care predomină adorația
către Acela Absolut și etern de unde purcede această minune care este
însăși viața. De fapt, aspirația către Absolut sau rugăciunea
reprezintă efortul simplu al omului de a comunica direct cu Ființa
Absolutà invizibilă și creatoare a tot ce există, care în realitate
este suprema înțelepciune, putere și frumusețe, părinte plin de
dragoste și mîntuitor al fiecăruia dintre noi. Departe de a consta
într-o simplă recitare de formulări seci, adevărata aspirație către
Absolut sau rugăciunea reprezintă o stare sublimă de comuniune sau
fuziune spirituală în care conștiința se absoarbe gradat în Dumnezeu.
Această stare inefabilă de sintonanță lăuntrică cu AbsolutUL nu este
doar de natură intelectuală și tocmai de aceea, ea rămîne în general
inaccesibilă pentru filosofi, savanți și oameni de știință.
Asemănătoare revelării spontane a simțului frumosului și dragostei,
aspirația către Absolut sau rugăciunea nu cere adeseori nici o
cunoștință intelectuală. Cei simpli și puri în inimă îl simt pe
Dumnezeu ori de cîte ori îl cheamă într-un mod tot atît de natural și
apropiat precum simt căldura soarelui sau mirosul unei flori. Dar acest
Dumnezeu Atotputernic, atît de prezent și atît de aproape de cei care
știu să iubească, parcă se ascunde de acela, opac în inimă și închistat
sufletește, care nu știe să înțeleagă decît intelectual. Gîndul sec și
chiar cuvîntul fără trăire sînt aproape neputincioase în a-l descrie și
a-l face accesibil simțirii pe Dumnezeu. Iată de ce aspirația către
Absolut sau rugăciunea își găsește cea mai înaltă expresie într-un
avînt spontan și intens de dragoste ce străbate rătăcirea sau
întunecarea inteligenței.
Tehnica aspirației către Absolut sau a rugăciunii. Cum să aspirăm către Absolut? Cum să ne rugăm divinului?
În ce mod vom aspira către Absolut? Cum ne vom ruga? Am învățat tehnica
aspirației către Absolut sau a rugăciunii de la marii Sfinți creștini,
începînd cu Sfîntul Pavel și Sfîntul Benedict și ajungînd pînă la
mulțimea apostolilor anonimi, care, neobosiți, timp de douăzeci de
secole au inițiat popoarele Occidentului în viața spirituală și
religioasă. Dumnezeul lui Platon era în general intangibil și
inaccesibil în măreția lui; acela al lui Epictet se confunda cu însăși
esența ultimă a sufletului macrocosmic; Iahve era aproape un despot
oriental inspirînd mai curînd frica și teroarea decît iubirea și
compasiunea divină.
Creștinismul l-a adus însă pe Dumnezeu intim chiar în interiorul și în
apropierea omului, i-a conferit o realitate perceptibilă și a făcut din
El părintele nostru iubitor, sfătuitorul nostru, ghidul nostru Absolut.
Pentru a ajunge la Dumnezeu nu mai este necesar un ceremonial greu de
înțeles, complicat, care implică sacrificii sîngeroase; aspirația către
Absolut sau rugăciunea a devenit ușoară iar tehnica ei simplă se află
la îndemîna oricui. Pentru a aspira către Absolut sau pentru a ne ruga,
trebuie făcut un simultan efort cu sufletul și cu mintea prin care
tindem frenetic doar către Dumnezeu. Acest conjugat efort sufletesc și
mental e necesar să fie intens trăit, afectiv și nu doar intelectual. O
meditație profundă asupra măreției lui Dumnezeu, de pildă, nu este o
aspirație către Absolut sau o rugăciune, decît numai în cazul în care
ea va fi întovărășită, în același timp, și de o trăire intensă,
lăuntrică a dragostei de Dumnezeu și a credinței în El. Astfel e
rugăciunea, după metoda lui La Salle, care pornește de la o profundă
admirație intelectuală pentru a ajunge aproape imediat la o stare
sublimă afectivă. Fie că este scurtă sau mai prelungită, orală sau
mentală, aspirația către Absolut sau rugăciunea trebuie să fie
asemănătoare comuniunii și convorbirii dintre un copil plin de dragoste
și umilință și părintele său iubitor și Atotputernic. Te prezinți
simplu și deschis sufletește așa cum ești și apoi aspiri către
Dumnezeu, zicea într-o zi o umilă soră de caritate, care timp de
treizeci de ani și-a închinat viața în slujba celor neajutorați și
săraci. De fapt totdeauna te rogi și aspiri către Absolut așa cum în
realitate iubești, te rogi și aspiri către Absolut cu mintea și cu
sufletul focalizate, cu toată ființa ta.
Cît despre forma aspirației către Absolut sau a rugăciunii, ea diferă
de la scurta năzuință frenetică către Dumnezeu, pînă la profunda
contemplație; de la cuvintele simple și trăite cu toată ființa
pronunțate de țăranca din fața troiței de la răscrucea drumurilor, pînă
la măreția extatică a cîntecului gregorian ce răsună însoțit de o
muzică inspirată sub bolta catedralelor.
Solemnitatea, grandoarea, seriozitatea închistată și frumusețea nu sînt
necesare eficacității aspirației către Absolut sau a rugăciunii. Puțini
oameni au știut să năzuiască către Divin sau să se roage precum Sfîntul
Ioan al Crucii sau ca Sfîntul Bernard de Claivaux, dar cu toate acestea
este bine să știm că nu este necesar să fii elocvent pentru a fi
ascultat de Dumnezeu. Cînd judecăm valoarea aspirației către Absolut
sau a rugăciunii după rezultatele lor, constatăm cu ușurință că atît
cele mai umile cuvinte de năzuință, rugă și de laudă, cît și cele mai
frumoase invocații, par a fi primite la fel de către Stăpînul Absolut
al tuturor ființelor cu condiția să fie pure și sincere. Chiar
formulările către Divin recitate oarecum rutinier, într-un mod mecanic,
sînt într-o oarecare măsură o rugăciune și de asemeni chiar flacăra
unei lumînări, consacrată cu dragoste lui Dumnezeu.
Este de ajuns pentru aceasta ca în ființa noastră lăuntrică flacăra
materială și formularea noastră simplă către Divin să simbolizeze
elanul și aspirația sinceră către Dumnezeu ale unei ființe omenești. De
asemeni este foarte bine să știm că aspirația către Absolut sau
rugăciunea poate fi o acțiune în spirit dumnezeiesc. Sf. Ludovic de
Gonzague spunea că îndeplinirea corectă a datoriei complet detașați de
fructele acesteia este echivalentă cu o rugăciune intens și profund
realizată. Cel mai bun mijloc de a comunica cu Dumnezeu este, fără
îndoială, îndeplinirea integrală, grație inspirației pe care o primim,
a voinței sale. "Tatăl Nostru, care ești în Ceruri(...) vie împărăția
Ta, facă-se în eternitate voia Ta, precum în cer așa și pe pămînt". ªi
a face cît mai pe deplin voia lui Dumnezeu înseamnă desigur a asculta
și a respecta permanent legile vieții, așa cum sînt ele înscrise adînc
și enigmatic în țesuturile noastre, în sîngele nostru, în mintea
noastră, în sufletul nostru și în spiritul nostru.
Aspirațiile către Absolut sau rugăciunile care se ridică fulgerător
asemenea unui nor de la suprafața pămîntului, diferă desigur unele de
altele, tot atît pe cît diferă personalitatea celor care aspiră către
Absolut sau care se roagă. Dar ele, oricît de variate ar fi ca formă,
au de fapt 3 teme esențiale: năzuința frenetică către Absolut,
desnădejdea și iubirea. Este cu desăvîrșire legitim să-l implorăm din
tot sufletul pe Dumnezeu pentru a obține cu ușurință, cu ajutorul său,
ceea ce avem nevoie. Cu toate acestea ar fi absurd să cerem în dar
îndeplinirea unui capriciu aberant sau ceea ce efortul nostru personal
ar putea să ne procure. LA ASPIRAÞIILE SAU RUGILE PROSTEªTI SAU
ABERANTE DUMNEZEU RÃSPUNDE PRIN TÃCERE. Cererea îndreptățită, benefică,
continuă, persuasivă, îndîrjită, reușește. Un orb ce se așezase în
marginea drumului își urla ruga lui fierbinte, din ce în ce mai tare,
împotriva și în ciuda oamenilor deranjați care vroiau să-l facă să
tacă. "Credința ta te-a vindecat", i-a spus Mîntuitorul care atunci
trecea pe acolo. In forma sa cea mai înaltă, aspirația către Absolut
sau rugăciunea încetează de a mai fi o banală cerere. Omul arată atunci
Stăpînului Absolut al tuturor lucrurilor și ființelor dragostea sa,
mulțumirea sa pentru darurile primite și totodată manifestă profunda sa
umilință în a primi să îndeplinească voința lui Dumnezeu, oricare ar fi
ea. Aspirația către Absolut sau rugăciunea devine atunci o profundă
contemplație: un țăran bătrîn stătea meditativ și singur în ultima
bancă a bisericii complet goale. "Ce aștepți aici?" a fost întrebat.
"Îl privesc cu dragoste" răspunse el. "ªi sînt fericit că și El mă
privește". Valoarea reală a tehnicii unei aspirații către Absolut sau a
rugăciunii se măsoară foarte repede prin rezultatele sale. Orice
tehnică a aspirației către Absolut sau a rugăciunii, indiferent că este
creștină, yoghină, sufită sau budistă este bună cînd ea îl pune pe om
într-un profund și real contact cu Dumnezeu.
Când și unde să aspiri către suprem sau să te rogi
Poți să aspiri către Absolut sau să te rogi oriunde: pe stradă, în
automobil, în tren, la birou, în timp ce muncești, la școală, la uzină.
Dar te rogi și aspiri mult mai bine către Absolut pe cîmp, pe munți și
în păduri sau exact în centrul camerei, în singurătatea odăii tale. Nu
în ultimul rînd vom avea în vedere slujbele și rugăciunile liturgice
sau apelurile colective către Divin care se fac în biserică, dar nu
trebuie niciodată să minimalizăm sau să negăm prostește valoarea
tehnicilor și procedeelor tradiționale yoga care adeseori ne pot ajuta
extraordinar de mult să fuzionăm profund și deplin, într-o stare de
extaz cu Dumnezeu. Totuși se cuvine să reținem că oricare ar fi locul
sau momentul aspirației noastre către Absolut, sau cu alte cuvinte al
rugăciunii, Dumnezeu nu vorbește aproape niciodată omului decât dacă
acesta din urmă trezește, amplifică și așează în el însuși liniștea și
dragostea de Divin. Liniștea noastră interioară depinde totodată de
starea noastră organică psihică și mentală, ca și de anumite influențe
favorizante din mediul înconjurător. Pacea corpului, a psihicului și a
minții este oarecum greu de obținut în confuzia, stressul, zgomotul,
agitația și împrăștierea haotică a orașului modern. Este nevoie astăzi
de lăcașuri de rugăciune, de biserici și de centre de yoga și ashramuri
înainte de orice, în care locuitorii orașelor și satelor să poată găsi
- fie și pentru un scurt moment - condițiile armonioase fizice, psihice
și mentale imperios necesare liniștei lor interioare și înfloririi
spirituale. N-ar fi nici greu și nici costisitor de a crea mai multe
astfel de insulițe, veritabile focare de spiritualitate și de liniște,
primitoare și frumoase în mijlocul vîltorii orașelor și chiar la sate.
În tăcerea acestor refugii paradisiace oamenii pot să-și ridice la
unison gîndurile și să le focalizeze într-un elan năvalnic către
Dumnezeu; ei reușesc astfel să-și destindă cu ușurință mintea, să-și
limpezească judecata și să primească, datorită rezonanței cu sferele
elevate de forță ale macrocosmosului, puterea de a îndura viața cea
grea, cu care îi copleșește civilizația, în timp ce-și odihnesc sau
regenerează trupurile obosite.
Aspirația către Absolut sau rugăciunea acționează profund și benefic
asupra caracterului doar atunci cînd devine o deprindere constantă, un
obicei. Trebuie să aspirăm către Absolut sau să ne rugăm cît mai des.
"Gîndește-te și năzuiește către Dumnezeu chiar mai des decît respiri",
spunea demult Epictet. Este absurd să aspiri către Absolut sau să te
rogi dimineața și apoi să te comporți în restul zilei ca un sălbatic,
ca un egoist sau ca un păgîn. Gînduri foarte scurte de năzuință către
Divin sau intense invocări mentale pot să mențină mai mereu un om în
prezența lui Dumnezeu. Toată puterea lui extraordinară pentru ceilalți
este atunci inspirată și alimentată de aspirația către Absolut sau de
rugăciune. Astfel înțeleasă și consecvent practicată, aspirația către
Absolut sau rugăciunea devine un mod divin și ideal de a trăi plin de
fericire.
Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol,
fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro,
este strict interzisa si se pedepseste conform
Legii drepturilor de autor.