Ce si cine sunt ingerii? (in diverse traditii)
O altă scriere sfântă, de această dată a Islamului, Coranul, vorbește
des despre îngeri. De altfel, întreaga învățătura cuprinsă în el a fost
revelată profetului Mahomed, după o lungă perioadă de asceză și
privegheri, chiar de către arhanghelul Gabriel. Întâia oară când acesta i
s-a arătat, i-a vorbit despre Dumnezeu ca unic adăpost, plin de
compasiune, care a creat totul și menține totul, care știe totul, care
ascultă și împlinește rugile celor care-și întorc fața cu credința către
El:
"Coranul l-a trimis arhanghelul Gabriel de la Domnul Dumnezeul tău întru
adevăr, ca să întărească pe cei care cred" (16.104)
"El (Dumnezeu) trimite îngerii cu duhul după porunca Sa asupra cui
voiește din servitorii săi, zicând: "Vestiți că nu este Dumnezeu afară
de Mine!"" (16. 34)
"Puterea nopții este mai bună decât o mie de luni. Se coboară în ea
îngerii după voia Domnului lor pentru toată porunca.
Ea este pace până la răsăritul zorilor."
(XCVII)
Sau:
"ªi îngerii se roagă pentru noi, ca să vă scoată la lumină."
(LXX)
Referiri se fac, de asemeni, la îngerii păzitori pe care fiecare ființă
îi primește la naștere:
"Fiecare are îngeri, care se schimbă înaintea sa și înapoia sa și
care îl păzesc după porunca lui Dumnezeu.
Dumnezeu nu se schimbă fața de un popor, până ce nu schimbă ei ceva
întru sufletele lor."
(13.12,13)
Ne este acum foarte clară ideea că atunci când omul evoluează pe calea
sa spre desăvârșire, Dumnezeu se manifestă altfel față de el, iar
îngerii păzitori se înmulțesc sau chiar sunt înlocuiți cu alții, mai
potriviți creșterii sale spirituale, îngeri mai înalți, care-l îndruma
și mai profund în misterele Împărăției Cerești.
"Dumnezeu este Domnul treptelor, pe care suie îngerii la El, într-o zi a
cărei măsură este de 50000 de ani." (LXX)
Îngerii sunt cei care coboară printre noi spre a ne lumina sufletele,
dar tot ei sunt cei care urcă la Dumnezeu ducând înștiințare despre
dorințele adânci din inimile noastre. Ca și noi, oamenii, și ființele
cerești învață clipă de clipă, modelându-se spre o apropiere tot mai
mare de lumină supremă:
"Pe El (Dumnezeu) îl preamărește cu lauda tunetul și îngerii se închina
în fața Lui" (13.14)
Se mai vorbește în Coran de Îngerii nașterii, cei care priveghează
aducerea pe lume a oricărei ființe, țesându-i destinul; dar și de
Îngerii morții, cei care întâmpină pe pragul lumii de dincolo fiecare
suflet:
"Către cei buni spun îngerii, când îi lasă să moară:" Pace
vouă, intrați în grădina [raiului] pentru faptele voastre!"" (16.34)
Se insistă în multe locuri în Coran asupra căderii unei părți a
îngerilor, în special a celui mai mare dintre ei. Acesta e prezentat
drept cel care tentează, care aduce încercările în viața fiecăruia. E
piatra unghiulară care îți va spune încotro să o iei, după răspunsul pe
care i l-ai dat: la dreapta, cu drepții, sau la stânga, împreună cu cei
asemenea lui: "ªi când ziserăm [spiritele de lumină a lui Dumnezeu]
îngerilor: "Închinați-vă înaintea lui Adam!", se închinară ei, afară de
diavol. El zise: "Să mă închin unei făpturi a pământului?! Ai văzut (Tu,
Doamne) ființă pe care o cinstești mai mult decât pe mine?! De vei
aștepta până în ziua învierii, vei vedea că o să stăpânesc urmașii lui,
afară de puțini."
Dumnezeu zise:
"Ieși! ªi cine te va urma din ei, iadul să-i fie răsplata
– răsplată bogată! Vei tulbura pe cei cu care vorbești din ei, cu
vocea ta și vei întărâta cu războaie, cu lupte, vei sădi în ei patimă
pentru averi și dorințe de putere, le vei face făgăduințe.
Însă ce le făgăduiești este deșertăciune. Este înșelăciune. Peste servii
Mei n-ai putere și le ajung îngerii Mei ca scut!""
(17.63- 67)
Îngerii sunt considerați fără păcat și sunt arătați în Coran ca neavând
trebuințe trupești. Între ei sunt 4 arhangheli: Gjibrail (Gabriel),
numit și "duhul sfânt", cel care a revelat Coranul, în fragmente;
Mihail, îngerul păzitor al evreilor; Israfal (Rafael), care va suna din
trâmbiță la judecata de apoi; și Asrael sau îngerul morții. Cel care
păzește poarta raiului este îngerul Ridvan.
Să vedem acum ce ne spune
tradiția aramaică. Îngerii, în Kabala, nu sunt
ființe având o esență specială și imuabilă: totul trăiește, se mișcă și
se transformă în Universul viu! Aplicând ierarhiilor cerești frumoasa
comparație prin care Zoharul încearcă să exprime natura Sefiroților
(Cartea splendorilor, Zoharul, compară cele 10 sefire, baza a întregii
manifestări, cu tot atâtea vase transparente de culori diferite prin
care strălucește sub 10 aspecte distincte focul central al Unității), am
putea spune că ordinele îngerești seamănă cu niște învelișuri
transparente și divers colorate, în care vin să strălucească pe rând, cu
o lumină din ce în ce mai splendidă și mai pură, spiritele care,
eliberate definitiv din învelișul formelor temporale, urcă supremele
trepte ale scării lui Iacob, în vârful căreia se afla Inefabilul
Dumnezeu.
Fiecărui cor angelic, (și merită să amintim aici că în toate tradițiile
spirituale autentice sunt menționate întotdeauna 9 ierarhii angelice)
înțeleptul evreu Khunrath face să-i corespundă unul dintre versetele
decalogului: este ca și când îngerul conducător al fiecărui ordin ar
deschide gura pentru a rosti unul dintre preceptele divine.
Preocupările profunde ale evreilor legate de lumea îngerilor se vădesc
din lucrările care apar: Khunrath vorbește despre corespondentele dintre
ierarhiile îngerilor și sefire, Kircher despre asocierea lor cu numele
divine, iar Lenain despre cele 72 de atribute ale lui Dumnezeu,
explicându-le totodată și legându-le de cei
"72 de îngeri care
guvernează Universul"; el adăugă în lucrarea sa influențele acestora,
descriind misterele lor.
Astfel, el spune că așa cum curentul vital uman conține un număr infinit
de ființe minuscule, tot așa, există în Univers curenți de lumină; și
aici trebuie căutată originea îngerilor, a forțelor personificate ale
Kabalei și a entităților de care se ocupă o anumită parte a tradiției.
"Kabala practică" este cea care se ocupa cu studiul acestor ființe
invizibile, receptoare și transmițătoare ale Vieții Universului, ființe
cuprinse în curenții de lumină din Cosmos. Prin cunoașterea acestora, au
rezultat, spun cabaliștii, toate datele cu caracter astrologic și magic
ce pot fi regăsite pretutindeni în scrierile evreiești.
Jakob Bhoeme asociază Macrocosmosul cu microcosmosul ființei umane. Nu
este singurul. În Kabala, Universul este descris asemeni Omului (și mai
ales în Zohar). Se spune, astfel, ca ființa cosmosului e alcătuită:
1. dintr-un corp ce constă în: astrele și tot ceea ce se află pe ele;
2. dintr-o Viață: curenți de lumină ce scaldă astrele și conțin
forțele active ale naturii: ÎNGERII
3. dintr-o Voință conducătoare care se transmite pretutindeni cu
ajutorul fluidului invizibil, numit de cabaliști Aour, de alchimiști
Aur, de ocultiști magnetism universal, cauza atracției astrelor sau
"Iubirea stelelor"
Scopul final al evoluției este prezentat de scrierile evreiești ca fiind
identificarea cu sursa primordială, Dumnezeu. Pentru o mai bună
lămurire, vom cita un pasaj sugestiv din lucrarea lui Adam Franck:
"Printre diferitele grade de existență (numite și "cele 7 tabernacole")
există unul, cunoscut sub numele de Sfânta Sfintelor, în care toate
sufletele se reunesc cu Sufletul Suprem și se întregesc unele cu altele.
Acolo totul se întoarce la unitate și la perfecțiune, totul se unește
într-un singur gând ce se extinde asupra Universului și îl umple în
întregime; dar temeiul acestui gând – lumina care se ascunde în ea
însăși – nu poate fi nicicând cunoscută, nici înțeleasă, nu poate fi
cunoscut decât gândul care emană din ea.
În această stare creatura nu mai poate fi deosebită de creator, aceeași
lumină le luminează, aceeași voință le însuflețește sufletul; asemenea
lui Dumnezeu, ordonă Universului și ceea ce el ordonă, e înfăptuit în
armonie."
De altfel, revenind la țelul final propus atât de religia mozaică, cât
și de cea creștină (și ortodoxă și catolică), putem remarca o asemănare
izbitoare cu religiile orientale, ce își propun atingerea eliberării
spirituale de "legăturile" create de planul manifestării.
Astfel sunt
hinduismul și budismul.
În acestea din urmă, se spune că în tot ansamblul manifestării numai
Adevărul Divin Ultim poate să elibereze de suferință sau de ignoranță,
atât ființă umană, cât și îngerii din ierarhiile inferioare. Îngerii de
lumină ai lui Dumnezeu, numiți aici deva-și, ne pot sprijini imens în
această căutare a adevăratei și eternei noastre libertăți înnăscute. În
acest sens, sacralizarea voinței individuale, egoiste și limitate și
integrarea ei armonioasă în Voința atotputernică a lui Dumnezeu, este un
aspect esențial. Această abandonare integratoare a fost, este și va
constitui totdeauna proba spirituală fundamentală, atât pentru ființele
umane, cât și pentru ierarhiile angelice inferioare. A trece triumfător
această probă este echivalent cu a te reuni (a fuziona) într-o beatifică
fericire cu Dumnezeu Însuși.
Deva-șii au puterea (dată de Dumnezeu) de a rezolva toate problemele
generate de slăbiciunea sau de ignoranța umană. Însă, deoarece ei sunt
mereu caracterizați de o imensă și sfântă umilință, nu forțează
niciodată libertatea ființei umane de a-și alege singură destinul, chiar
dacă, de nenumărate ori în istoria umanității, greșelile nerecunoscute
sau alegerile greșite (fără discernământ) au înlănțuit mereu umanitatea.
Există nenumărate descrieri ale deva-șilor în tratatele orientale de
yoga și tantra, care revelează o multitudine de procedee speciale
secrete, destinate contactării acestor făpturi de lumină și solicitării
inspirației sau protecției lor divine.
Deva-șii sunt împărțiți și în cadrul tradiției orientale, în 3 mari
categorii (amintim aici că și tradiția creștină există 3 triade angelice
fundamentale), numite:
Rupa Deva – îngeri cu formă (corespunzând
triadei inferioare: îngeri, arhangheli, întâietori);
Rupa Arupa Deva –
îngeri cu și fără formă (corespunzând triadei intermediare: stăpâniri,
virtuți, domnii); Arupa Deva – îngeri fără formă (corespunzând triadei
superioare: tronuri, heruvimi, serafimi). În alte tratate, aceste 3
categorii mai sunt numite
Kama Deva (îngeri din dimensiunea subtilă
eterică și astrală),
Rupa Deva (din dimensiunea astrală și mentală) și
respectiv
Arupa Deva (din dimensiunea cauzală)
Tradiția orientală desemnează prin termenul
"Devanchan" un paradis
astral, populat de aceste entități sublime și e asemănător cu Paradisul
ceresc la care fac referire creștinii.
În plus, și aici sunt indicate tot 9 ierarhii angelice.
Aceste ierarhii, arată scrierile străvechi, sunt create gradat, în
procesul emanației universale. Se realizează apoi o clasificare
minuțioasă a ordinelor Ierarhiilor îngerești.
Este important de știut că ierarhia "Numerelor" e constituită din așa
numiții
"îngeri veghetori" și e în strânsă legătură cu Ierarhiile
Îngerilor Păzitori.
O categorie foarte cunoscută în Orient, sunt
"gandharva-șii", "cântăreți
celești". Asemănători cu ei sunt
"kinnara-șii", care umplu cu armonii
sonore extatice paradisurile astrale.
Reședința tainică a Deva-șilor e numită
Deva Loka (Tărâmul zeilor sau al
îngerilor).
Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol,
fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro,
este strict interzisa si se pedepseste conform
Legii drepturilor de autor.