Numele de Serafimi înseamnă "cei ce se aprind" sau "cei ce se încălzesc"
Orice denumire dată duhurilor cerești conține indicații despre calitatea divină proprie fiecărei ierarhii.
Astfel, serafimi înseamnă "cei ce se aprind" sau "cei ce se încălzesc", indicând activitatea lor continuă, plină de dăruire, în cele DumnezeieÈ™ti.
După cum spune proorocul Isaia, Dumnezeul nostru este foc mistuitor, Scaunul Lui pară de foc, iar veÈ™mântul Slavei Domnului este ca focul.
Căldura È™i miÈ™carea neîntreruptă a Serafimilor, care nu È™ovăie deloc, cu un È›el binecunoscut, e dată de nivelul lor spiritual perfect.
Din acest pasaj distingem clar că dintre toate ordinele cereÈ™ti, serafimii sunt cei mai apropiaÈ›i de Dumnezeu, stând "înaintea Lui".
Strălucirea lor, de neimaginat de puternică, mult mai mare decât a Soarelui la amiază, e ocultată, pentru ca È™i noi, oamenii, să îi putem privi È™i să le percepem graÈ›ia pe care o revarsă din plin asupra noastră.
Simbolul acestui aspect sunt cele două aripi cu care îÈ™i acoperă chipul. Profunda lor umilință È™i voinÈ›a desăvârÈ™ită, în care se cunoaÈ™te numai lucrarea divină, acÈ›iunile lor, pe deplin dăruite iubirii de Dumnezeu, sunt calități scoase în evidență de aripile care le acoperă picioarele.
PrezenÈ›a lor în orice moment, în orice loc, transcenzând astfel timpul È™i spaÈ›iul, adică omniprezenÈ›a, puterea lor de a realiza desăvârÈ™it înălÈ›area sufletelor – omnipotenÈ›a È™i abandonul total în Dumnezeu sunt făcute cunoscute nouă de cele două aripi desfăcute pentru zbor.
Acesta este ordinul cel sfânt al Serafimilor, al căror nume mai semnifică "cele nobile", înnobilate fiind de prezenÈ›a în inimi, clipă de clipă, a lui Dumnezeu.
În Vechiul Testament serafimii sunt menÈ›ionaÈ›i în Isaia È™i în Numerii 21,6. În Noul Testament serafimii sunt menÈ›ionaÈ›i în Apocalipsa Sfântului Ioan.
Ordinul angelic al serafimilor este numit în tradiÈ›ia ebraică Hayyoth- Hakkadosh (fiinÈ›e sfinte) È™i este influenÈ›at de prima sefira din arborele sefirotic È™i anume Kether, "Coroana", cea care guvernează întregul È™i naÈ™te lumea. De la acest ordin a fost dat numele de "fiinÈ›e" tuturor lucrurilor care umplu Universul.
Există o corespondență între serafimi È™i prima literă a alfabetului ebraic, Aleph, care reprezintă începutul. Este vorba despre faptul că aceÈ™ti îngeri sunt "zorii creaÈ›iei", "mâinile lui Dumnezeu în macrocosmos", esență Divină ce pătrunde totul È™i cuprinde totul.
Altă literă ebraică corespondentă acestui ordin celest este "Iod", desemnând nu doar începutul, ci È™i sfârÈ™itul totului. Serafimii sunt asociaÈ›i astfel cu eternitatea, care dă naÈ™tere timpului, în tripla sa împărÈ›ire: trecut, prezent È™i viitor. Ei sunt cei care stăpânesc infinitul dând naÈ™tere spaÈ›iului, în tripla sa dimensiune: lungime, lățime, adâncime (sau înălÈ›ime). Tot ei guvernează naÈ™terea È™i resorbÈ›ia substanÈ›ei eterne, ce este la originea materiei. Amintim faptul că È™i materia are trei stări de agregare: solidă, lichidă È™i gazoasă.
Iată de trei ori prezentă în cadrul acestei ierarhii, trinitatea: Tatăl, Fiul È™i Sfântul Duh. Deloc întâmplător, înÈ›eleptul sufit Gurdjieff vorbeÈ™te despre "Legea lui trei" care guvernează "cele trei lumi" (fizică, astrală È™i cauzală).
Dumnezeu este numit de către serafimi "Ehich" ceea ce înseamnă "EsenÈ›a Divină", reprezentând "ceea ce privirea nu poate ajunge", aspectele transcendente ale manifestării.
Kabbala face o asociere între acest înalt ordin al serafimilor È™i creierul fiinÈ›ei umane, loc de naÈ™tere al ideilor, al gândurilor, focar al reorientării inimii către Dumnezeu.
În ceea ce priveÈ™te numărul serafimilor, se precizează într-una dintre variantele CărÈ›ii secrete a lui Enoh că sunt patru legiuni sau ordine "corespunzând celor patru vânturi ale lumii".
După Enoh, Cartea despre Dumnezeu È™i despre Îngeri, serafimii au patru feÈ›e È™i È™ase aripi. Enoh, cel care în scrierile sale vorbeÈ™te despre ierarhiile cereÈ™ti, nu a fost acceptat în canoanele evreieÈ™ti, dar a fost citit È™i citat în mod constant de către creÈ™tini.
Serafimii sunt spirite ale dragostei universale
Iubirea serafimilor este atât de arzătoare, dăruirea lor atât de totală, încât în tot ce-i înconjoară È™i în întreaga lor ființă nu Îl văd decât pe Dumnezeu, pe care Îl adoră È™i Îl preamăresc clipă de clipă, într-o fericire veÈ™nică.
Serafimii sunt cei mai aproape de Tronul lui Dumnezeu È™i principala lor menire este de a emana o adoraÈ›ie perpetuă către Domnul Dumnezeu, pe care Îl slujesc È™i Îl slăvesc neîncetat: „Sfânt, Sfânt, Sfânt este Domnul Savaot…".
Intensitatea adoraÈ›iei lor È™i dragostea pură pentru Dumnezeu îi fac să fie reflexii fără cusur ale iubirii divine. Această iubire inundă universul cu marea sa putere, iar prin serafimi venim în contact cu ea È™i îi recunoaÈ™tem splendoarea.
Serafimii ne reamintesc în permanență de miracolul iubirii È™i de modul în care suntem renăscuÈ›i È™i creaÈ›i în întregime din această energie nemaipomenită. Ei ne ajută să ne vindecăm de durerea separării È™i a pierderii, ca să înÈ›elegem că iubirea este veÈ™nică È™i absolut indivizibilă.
Toma d’Aquino îi descrie pe serafimi astfel: „Numele de serafimi nu vine numai de la dragostea divină, ci È™i de la preaplinul dragostei divine, exprimat prin cuvântul ardoare sau foc."
Serafimii sunt spirite ale unității divine
Rolul serafimilor este de a menÈ›ine unitatea întregului organism viu al lumii creat de Dumnezeu, cu ajutorul lor. Fiecăruia dintre noi, cei care căutăm această slăvită unitate cu Dumnezeu, serafimii ne arată cum să atingem cele mai înalte culmi de conÈ™tientizare.
Serafimii sunt preocupaÈ›i de manifestările vibraÈ›ionale care păstrează manifestarea în ordine perfectă. Ei sunt descriÈ™i ca entități de lumină albă, pură, ca îngeri ai iubirii, ai luminii È™i ai focului, strălucitori È™i puternici. Ei transmit energia divină prin celelalte ordine ale îngerilor către noi, către lumea materială, pentru purificarea, menÈ›inerea È™i întreÈ›inerea vieÈ›ii pe Pământ.
Serafimii sunt cei care asigură legăturile de la un sistem cosmic la altul. Amintim ce se spune în Kabbala referitor la fiinÈ›ele cereÈ™ti: ele sunt asemeni globulelor roÈ™ii din fiinÈ›a umană, ducând esenÈ›a existenÈ›ei universale È™i la fel cum sângele curge prin întregul trup prin intermediul venelor È™i arterelor, îngerii se deplasează în întregul macrocosmos prin culoare cosmice.
FuncÈ›ia specifică a serafimilor este de a răspândi lumina
Ca un răsărit de Soare, fiecare serafim radiază lumina divină. Este bine să menÈ›ionăm funcÈ›ia lor specifică de a răspândi lumina, risipind astfel oricare întunecare, oricât de adâncă ar fi.
Strălucirea lor, de neimaginat de puternică, mult mai mare decât a Soarelui la amiază, e ocultată, pentru ca È™i noi, oamenii, să îi putem privi È™i să le percepem graÈ›ia pe care o revarsă din plin asupra noastră.
Principiul divin corespondent acestei ierarhii este "Binele", bunătatea È™i compasiunea lui Dumnezeu aducând conÈ™tiință acolo unde este ignoranță, aducând fericire acolo unde este durere, aducând optimism È™i frumuseÈ›e, acolo unde este depresie È™i urâciune, aducând strălucire È™i lumină, acolo unde este opacitate È™i întuneric, aducând viaÈ›a acolo unde este moartea.
Serafimii au puterea specială de a purifica prin foc
Serafimii au puterea specială de a purifica prin foc, aducând curățenie sufletească È™i iertare divină.
Dionisie Areopagitul lămureÈ™te numele de serafim prin proprietățile focului, care conÈ›ine prin el însuÈ™i un exces de căldură. Astfel, în foc putem recunoaÈ™te trei caracteristici. Prima relevă miÈ™carea care este continuă È™i are întotdeauna direcÈ›ie ascendentă, către planurile superioare, ceea ce semnifică faptul că serafimii ne poartă direct către Dumnezeu.
A doua caracteristică a focului este forÈ›a sa activă, căldura, acÈ›iunea penetrantă care ajunge până la cele mai mici lucruri, până la cele mai profunde structuri, cu o fervoare extraordinară; cu ajutorul acestei imagini descoperim semnificaÈ›ia acÈ›iunilor acestor îngeri – curățarea, purificarea întru întreÈ›inerea vieÈ›ii. În al treilea rând, recunoaÈ™tem în foc calitatea clarității sau a strălucirii, ceea ce semnifică faptul că serafimii au ei înÈ™iÈ™i o lumină nestinsă cu care ard, a cărei strălucire o dăruiesc, o pun în slujba întregii CreaÈ›ii. Dacă pornim de la proprietățile focului: ardoare, purificare, identitate cu sine însuÈ™i, lumină È™i iluminare, risipirea întunericului etc., înÈ›elegem cum serafimii simbolizează toate aceste puteri în planul cel mai spiritualizat al conÈ™tiinÈ›ei.
Îngerii primei Cete, serafimii, sunt Îngeri ai Luminii, ai Focului È™i ai Dragostei, fiind numiÈ›i "Cei care ard", cei care sunt înflăcăraÈ›i de dragoste È™i adoraÈ›ie divină. Numele lor sugerează înflăcărarea cu care menÈ›in prezenÈ›a sursei întregii existenÈ›e, inclusiv cea materială, dar È™i calitatea de păzitori ai Universului, ai Cosmosului în plenitudinea sa.
"Numele de serafimi indică neîncetata È™i eterna revoluÈ›ie a Principiilor Divine, căldura È™i acuitatea, exuberanÈ›a activității lor intense, perpetue, neobosite (…) stârnindu-i È™i aprinzându-i cu propria căldură È™i purificându-i până la ultima flacără; È™i, printr-o neascunsă, nestinsă È™i mereu radiantă È™i luminată putere pot să distrugă umbrele întunericului".
Serafimii au calitatea de a înălÈ›a treptele inferioare până la a le face asemenea lor
Serafimii au calitatea de a înălÈ›a treptele inferioare până la a le face asemenea lor, aprinzându-le spre o înflăcărare asemănătoare.
Serafimii sunt cei care duc È™i aduc "mesajele" de iubire È™i de înÈ›elepciune la È™i de la ordinele inferioare.
Ei transmit voinÈ›a lui Dumnezeu prin intermediul celorlalte ierarhii angelice menÈ›inând ordinea È™i armonia divină până în planul fizic.
Printr-o aspirație arzătoare se poate obține de la serafimi "iertarea, ștergerea instantanee a greșelilor"
Printr-o aspiraÈ›ie arzătoare se poate obÈ›ine de la serafimi îndepărtarea instantanee a oricărei suferinÈ›e È™i primirea pe dată a oricărui dar ceresc, prin GraÈ›ie Divină. Orientalii numesc aceasta "arderea instantanee a karma-ei".
În Biblie sunt diferite pasaje în care sunt amintiÈ›i serafimii. De exemplu, în Isaia 6,2-3; 6-8, se spune: "Serafimii stăteau înaintea Lui, fiecare având câte È™ase aripi: cu două îÈ™i acopereau feÈ›ele, cu două picioarele, iar cu două zburau, ªi strigau unul către altul zicând: < Sfânt, Sfânt, Sfânt este Domnul Savaot, plin este tot pământul de mărirea Lui! >. Atunci unul dintre serafimi zbură spre mine, având în mâna sa un cărbune aprins, pe care îl luase cu cleÈ™tele de pe jertfelnic. ªi l-a apropiat de gura mea È™i a zis: < Iată, s-a atins de buzele tale È™i va È™terge toate păcatele tale, È™i fărădelegile tale le vă curăți! > ªi am auzit glasul Domnului care zicea: "Pe cine îl voi trimite È™i cine va merge pentru Noi?" ªi am răspuns: "Iată-mă, trimite-mă pe mine!".
Capacitatea lor de a ierta, de a È™terge greÈ™elile celui care, plin de căință È™i dragoste de Dumnezeu, se adresează lor, puterea de a purifica tot ce ating, atrag după sine revărsarea copleÈ™itoare a GraÈ›iei Divine, care-l ridică pe cel căruia i se face acest cadou, în paradis.
Intervenții ale serafimilor
Oamenii care au devenit cu adevărat familiari cu îngerii, cum sunt misticii autentici È™i sfinÈ›ii, prin umilinÈ›a lor în faÈ›a misterului divin care se manifestă prin îngeri primesc graÈ›ia favorurilor angelice.
Maria D'Origenes (m.1213) a avut viziuni cu serafimi.
Îngerul pe care l-a văzut Sfântul Francisc din Assissi atunci când i-au apărut stigmatele în luna septembrie 1224 era un serafim.
Iată ce mesaj a primit o mare mistică italiană Margherita de Cortone (1247-1297): "Noi suntem din ordinul serafimilor È™i nu încerca să ne cunoÈ™ti numele pentru că numele îngerilor sunt foarte rar exprimate pe Pământ".
Dante Alighieri (1265 - 1321), faimosul poet È™i iniÈ›iat, în cântul 28 al „Paradisului" din "Divina Comedie", descrie întâlnirea sa cu serafimii:
Mathias Grunewald (1470-1529) i-a pictat pe serafimi cântând la vioara iubirii.
Mistica spaniolă Marina de Escobar a primit stigmatele la data de 10 septembrie 1602 având viziunea unui serafim exact ca sfântul Francisc din Assissi.
Maica Maria lui Iisus du Borg (1788 – 1862) È™i Marie Catherine Ruel au avut viziuni cu serafimi.
La 5 august 1918, în timp ce îi spovedea pe elevii săi, Padre Pio a avut o experiență mistică, pe care i-a descris-o astfel părintelui său spiritual: "Am fost copleÈ™it de uimire la vederea unui personaj ceresc, ce apărea în faÈ›a privirilor mele. Þinea în mână un fel de instrument, asemănător cu o bară de fier, cu capătul bine ascuÈ›it, È™i parcă de acolo ieÈ™ea foc. FiinÈ›a de lumină a aruncat cu putere acel instrument în inima mea. Pe loc am scos un strigăt, eram copleÈ™it, am simÈ›it că mor. I-am spus băiatului pe care îl spovedeam să plece pentru că nu mai puteam continua. Acest fenomen a durat È™apte zile. Câte am trăit în această perioadă nu È™tiu să spun. M-am simÈ›it profund purificat lăuntric."
Lumea infinită a serafimilor, cei care revarsă plini de compasiune GraÈ›ia Divină, este asociată în fiinÈ›a umană cu cea mai înaltă sferă divină supranumită Kether sau focarul misterios al transcendenÈ›ei DumnezeieÈ™ti.
Artémia Bivol
"Si erau ciobani pe acelasi taram, la stana, care pazeau noaptea oile. Si iata, ingerul Domnului a venit catre ei si lumina Domnului straluci in jurul lor si ei s-au temut tare. Si ingerul le-a spus: ‘Nu va temeti! Iata, eu va anunt o mare bucurie care se va revarsa asupra intregului popor, pentru ca astazi vi s-a nascut Mantuitorul..."
Evanghelia dupa Luca, 2, 8-10