Insemnatatea aspiratiei pline de fervoare catre Absolut sau a rugaciunii
continuare la
Efectele rugăciunii
Însemnătatea aspirației pline de fervoare către Absolut sau a rugăciunii
Într-un cuvînt, totul se petrece ca și cum în cazul aspirației sincere
și pline de fervoare către Absolut, Dumnezeu ar asculta pe om plin de
dragoste și bunăvoință și apoi i-ar răspunde. Efectele complexe ale
aspirației către Absolut sau ale rugăciunii nu sînt o iluzie; nu
trebuie redus în mod simplist simțul religios și spiritual la
neliniștea acută resimțită de om în fața primejdiilor ce-l înconjoară
și a misterelor insondabile ale universului. Nici nu trebuie să socotim
aspirația către Absolut sau rugăciunea drept un simplu calmant banal
sau un remediu împotriva fricii noastre de suferință, de singurătate,
de boală și de moarte. Care este deci însemnătatea simțului spiritual
sau de divin? ªi ce loc a atribuit aspirației către Absolut sau
rugăciunii însăși natura în viața noastră?
De fapt, dacă privim cu atenție și luciditate, acest loc este foarte
important. În aproape toate epocile, oamenii din Occident într-o formă
sau alta au aspirat către Absolut sau s-au rugat. Cetatea antică era în
esența ei un focar spiritual și o instituție religioasă. Romanii
ridicau temple pretutindeni. Strămoșii noștrii din Evul Mediu au
acoperit solul creștinătății de catedrale și de capele gotice. În
zilele noastre chiar, deasupra fiecărui sat se înalță clopotnița unei
biserici. Pelerinii emigrați din Europa au așezat civilizația
Occidentului în Lumea Nouă atît prin biserici, cît și prin universități
și uzine. În cursul istoriei omenirii, nevoia de a aspira cu fervoare
către Absolut sau de a se ruga a fost tot atît de necesară, cît a fost
aceea de a lucra, de a cuceri, de a construi, de a iubi. Într-adevăr
simțul de divin sau spiritual pare a fi un imbold misterios venit din
adîncul firii noastre, o activitate fundamentală. Variațiile sale
într-un grup omenesc sînt aproape întotdeauna legate de celelalte
activități de bază: caracterul, simțul moral și uneori chiar de simțul
frumosului. Acestei părți esențiale atît de importante din noi înșine
i-am îngăduit să se atrofieze și adesea chiar să dispară. Trebuie să
reamintim că omul nu poate niciodată să se conducă anarhic după
capriciul său, lăsîndu-se în voia unei așa-zise întîmplări, fără
oarecare primejdie. Pentru a izbuti, viața trebuie să fie plenar
trăită, în conformitate cu anumite legi sau reguli invariabile, divine,
cosmice de care depinde însăși structura sa lăuntrică. Ne asumăm un
mare risc lăsînd să moară sau să dormiteze în noi vreuna din
activitățile sau înzestrările fundamentale, fie ea de ordin fiziologic,
psihic, mental, intelectual sau spiritual. De pildă, lipsa dezvoltării
mușchilor și activitatea excesivă, irațională a minții la unii
intelectuali sterili sînt tot atît de vătămătoare ca și atrofierea
inteligenței și a simțului spiritual de divin la unii atleți sau
sportivi de performanță.
Sînt nenumărate exemple de familii prolifice și "puternice" care n-au
produs decît degenerați, ori s-au stins după dispariția credinței
strămoșești în Dumnezeu și a cultului onoarei. Am învățat printr-o grea
experiență că pierderea simțului moral și a celui spiritual sau de
divin, la majoritatea elementelor active ale unei națiuni, aduce cu
sine prăbușirea în masă și decăderea acesteia, toate acestea făcînd cu
putință încălecarea și ocuparea ei de către străini. Este evident că
suprimarea activităților spirituale și mentale cerute totuși de natură
este incompatibilă cu reușita în viață, cu sănătatea deplină și cu
fericirea.
În practică, activitățile morale și divine, spirituale sînt strîns
legate unele de altele; simțul moral piere la scurt timp după cel
divin, spiritual. Omul nu a reușit și nu va reuși niciodată să
construiască, așa cum dorea Socrate, un sistem de morală independent de
orice orientare spirituală, divină.
Societățile în care nevoia de a aspira sincer, cu fervoare către
Absolut sau de a te ruga dispare, nu sînt în general departe de
degenerare. Iată pentru ce toți oamenii civilizați, atît cei
credincioși cît și cei necredincioși trebuie să înceapă să se
intereseze ceva mai mult de această chestiune gravă și stringentă a
dezvoltării plenare și superioare a fiecărei activități de bază de care
în mod potențial este capabilă ființa omenească adeseori fără să știe.
Pentru ce oare simțul spiritual de divin joacă un rol atît de important
în reușita în viață? Prin ce mecanism lăuntric acționează aspirația
către Absolut sau rugăciunea asupra noastră? Aici părăsim domeniul
observațiunii pentru acela al ipotezei, care chiar îndrăzneață fiind,
este necesară procesului cunoașterii și conștiinței. Trebuie în primul
rînd să ne reamintim că omul este un tot indivizibil, structurat ca un
microcosmos miniatural și compus din țesuturi, lichide organice și
conștiință. El se crede adeseori, datorită ignoranței sale, independent
de mediul său subtil energetic și material, adică de universul cosmic
apropiat și foarte îndepărtat sau macrocosmos. În realitate el este
nedespărțit permanent de el, căci este intim legat de acest mediu prin
nevoia neîncetată de oxigenul din aer și de hrana pe care i-o dă
pămîntul. Pe de altă parte, ființa omului împreună cu corpul viu nu
este pe de-a-ntregul cuprins în conținutul său fizic. Ea se compune din
mental, psihic, spirit, ca și din materie. ªi spiritul, care este
scînteia divină în om, deși sălășuind în organele noastre, se
prelungește cu mult în afara celor patru dimensiuni ale spațiului și
timpului. Oare nu ne este îngăduit, cînd realizăm toate acestea, să
credem că locuim totodată atît în lumea cosmică cît și în mai multe
medii energizante, inteligibile, invizibile și imateriale, considerate
de parapsihologi și yoghini lumi paralele, care sînt de o natură
asemănătoare celei a conștiinței și de care niciodată nu izbutim să ne
lipsim fără a fi păgubiți atît la nivelul corpurilor subtile invizibile
cît și în universul material și omenesc? Acest mediu energizant,
subtil, considerat în totalitate, n-ar fi altceva decît Ființa imanentă
din care provin la origine toate ființele, superioară tuturor, pe care
noi o numim Dumnezeu. S-ar putea deci compara simțul spiritual de divin
cu nevoia stringentă de oxigen și aspirația plină de fervoare către
Absolut sau rugăciunea ar putea fi analogă cu funcțiunea noastră
respiratorie. Ea ar trebui să fie privită prin urmare atunci ca un
agent natural, firesc, al relațiilor de integrare armonioasă între
conștiință și mediul său propriu. Ea ar putea fi considerată, analogic
vorbind, ca o activitate biologică, fundamentală de care depinde
structura noastră. Cu alte cuvinte, ca o funcție morală a corpului, a
psihicului, a mentalului și a spiritului nostru.
Concluzie
În concluzie, putem spune că simțul spiritual de divin dobîndește o
deosebită importanță, în raport cu celelalte activități ale psihicului,
minții și spiritului. Prin aspirație către Absolut sau rugăciune, omul
se înalță și se deschide firesc către Dumnezeu iar Dumnezeu intră
fulgerător și se manifestă plenar în și prin om. Actul periodic al
aspirației către Absolut sau al rugăciunii ne apare ca indispensabil
dezvoltării noastre optime și plenare. Rugăciunea sau aspirația plină
de fervoare către Absolut nu trebuie să fie considerată ca un act
căruia i se dedică numai cei slabi de înger, cerșetorii și lașii. "Este
rușinos să te rogi", scria în mod aberant dînd dovadă de mult orgoliu
și prostie Nietzsche; De fapt, gîndind cu luciditate, nu este mai
rușinos să te rogi decît să bei apă, să mănînci sau să respiri. Omul
are totdeauna nevoie de Dumnezeu, după cum are nevoie de hrană, de
energie, de dragoste, de fericire, de apă sau de oxigen. Simțul
spiritual de divin, unit cu intuiția, simțul moral, simțul frumosului
binefăcător și cu lumina sublimă a inteligenței, conferă personalității
umane deplina sa înflorire și putere. Este neîndoielnic pentru cel
înzestrat cu o minimă inteligență că reușita în viață cere dezvoltarea
integrală și controlul deplin a fiecăreia dintre virtualitățile noastre
psiho-mentale și fiziologice. Spiritul în mod sublim și pur este
totodată rațiune și sentiment. Trebuie deci, să iubim frumusețea
științei adevărate, tot atît cît și frumusețea lui Dumnezeu; să ținem
prin urmare seama de Pascal, cu tot atîta zel cît desfășurăm pentru a-l
asculta cu "religiozitate" pe Descartes.
Numai acționînd astfel vom deveni gradat ființe umane desăvîrșite, în care fericirea și înțelepciunea vor predomina.
Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol,
fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro,
este strict interzisa si se pedepseste conform
Legii drepturilor de autor.