Prima pagina arrowHeruvimii

Heruvimii

Numele de Heruvimi dezvăluie Revărsarea de ÎnÈ›elepciune
heruvimi1.jpgNumele de heruvimi, ce dezvăluie revărsarea de înÈ›elepciune, arată calitatea lor de a cunoaÈ™te È™i de a intui pe Dumnezeu. Aceste fiinÈ›e au fost create pentru a transmite înÈ›elepciunea È™i frumuseÈ›ea divină a cunoÈ™tinÈ›elor, umplând universul cu înÈ›elepciunea lui Dumnezeu.
De altfel, chiar din semnificaÈ›ia numelui lor răzbate capacitatea de a-L cunoaÈ™te È™i de a-L contempla pe Dumnezeu, clipă de clipă, de a primi cele mai mari haruri de la El, iar aceasta spre a umple mai mult cu lumină È™i înÈ›elepciune pe cei ce se află mai jos de ei. Ei ajută pe toÈ›i cei înÈ›elepÈ›i È™i dau putere celor ce ascultă cuvântul Domnului.
După faimosul angelolog creÈ™tin Dionisie Areopagitul: "Numele de heruvimi denotă puterea lor de cunoaÈ™tere, mărturie a Domnului, receptivitatea la Darul Luminii, contemplarea FrumuseÈ›ii Capului Domnului la Prima Proclamare È™i tot ei sunt cei care participă la ÎnÈ›elepciunea Divină È™i îÈ™i revarsă din belÈ™ug, peste toÈ›i, izvorul înÈ›elepciunii lor".
Heruvimii sunt vocea înÈ›elepciunii divine, cei care păstrează plinătatea cunoaÈ™terii CreaÈ›iei Divine. Ei sunt Îngeri ai ÎnÈ›elepciunii, ai Discernământului È™i ai CunoaÈ™terii. Ei sunt înÈ›elepÈ›ii cei cu mulÈ›i ochi,  care exprimă bogăția cunoaÈ™terii sau revărsarea înÈ›elepciunii.
Heruvimii păzesc poarta Paradisului È™i sunt purtătorii înÈ›elepciunii ultime din univers. Heruvimii sunt îngerii care stau la răsărit de Eden, pentru a fi siguri că nimeni dintre cei care nu merită nu va mai intra acolo după izgonirea lui Adam È™i a Evei: "Yahweh, după izgonirea lui Adam È™i a Evei, a pus heruvimii cu sabie de flăcări ca să păzească drumul spre Pomul VieÈ›ii". (Vechiul Testament, Geneza, III, 24).
O descriere mai veche arată că heruvimii au patru feÈ›e, patru aripi È™i ochi de păun. Cele patru feÈ›e simbolizează eterna lor vigilență È™i cunoaÈ™tere – care cuprinde orice formă a CreaÈ›iei – aripile îi asociază în chip mistic cu cele patru vânturi, iar ochii de păun sugerează omniscienÈ›a lor.
Descrierile biblice variază, dar, în general, heruvimii sunt înfățiÈ™aÈ›i ca fiinÈ›e înaripate. Heruvimii mai sunt descriÈ™i cu corp de taur înaripat, de vultur sau de sfinx È™i cu față de oameni sau lei.
În limba ebraică numele de heruvim semnifică revărsare, duh, înÈ›elepciune. Ordinul sfânt al heruvimilor este numit în tradiÈ›ia ebraică Ophaim È™i este influenÈ›at de a doua sefiră a arborelui sefirotic, Hochmah sau ÎnÈ›elepciunea. În Kabbala, Numele lui Dumnezeu corespondent acestei ierarhii este Tetragrammaton, ceea ce înseamnă "Divinitatea plină de idei". Principiul divin care ne este revelat prin intermediul heruvimilor este "Începutul", aspect complementar, de altfel, cu principiul reprezentat de ordinul ceresc al tronurilor, care este "SfârÈ™itul". Kabbala ne face cunoscut faptul că partea fiinÈ›ei umane asociată acestor îngeri este reprezentată de plămâni.
În Persia antică È™i la asiro-babilonieni se dezvoltase o întreagă È™tiință despre îngeri. Termenul ebraic de heruvim corespunde cuvântului babilonian Karibu, care desemna niÈ™te genii jumătate oameni, jumătate animale ce vegheau la porÈ›ile templelor È™i palatelor, ca niÈ™te paznici ai comorilor, aidoma dragonilor de la porÈ›ile palatelor chinezeÈ™ti. Unii cărturari îl leagă de Kirabu, numele unui zeu centaur asirian, iar alÈ›ii sugerează că numele de heruvim se poate să fi derivat din termenul grecesc griphon.

Heruvimii sunt Spirite ale Armoniei
Ca îngeri ai celui de-al Doilea Ordin (Cor), heruvimii reprezintă bucuria, fericirea È™i esenÈ›a CreaÈ›iei. Ei sunt spirite ale armoniei, impresionând prin mulÈ›imea cunoÈ™tinÈ›elor È™i prin revărsarea de înÈ›elepciune.
Prin heruvimi se revarsă înÈ›elepciunea pentru a vedea È™i cunoaÈ™te Legea Divină. Heruvimii au sarcina de a vedea detaliile necesare păstrării ordinii OÈ™tirilor Raiului.
Sunt soli ai lui Dumnezeu, care dăruiesc din preaplinul de iubire È™i cunoaÈ™tere. Atunci când le simÈ›im iubirea, avem parte de cunoaÈ™terea noastră profundă, reflexie clară È™i directă a înÈ›elepciunii pe care o trimit spre noi în speranÈ›a că îl vom cunoaÈ™te pe Dumnezeu È™i că ne vom da seama de imensa dragoste necondiÈ›ionată care sălășluieÈ™te în noi.
Heruvimii ne oferă astfel conÈ™tientizarea lor pură È™i limpede asupra unității întregii creaÈ›ii. Ei pun de acord între ele miÈ™cările planetelor pentru a uni într-un sistem perfect armonizat impulsurile planetare.
Kabbala îi descrie ca fiind îngerii prin care Dumnezeu aduce ordinea în Univers, având atributul înÈ›elepciunii. Lor li se asociază a doua literă din alfabetul ebraic, Beth, ceea ce semnifică o coborâre în dualitatea manifestării dar menÈ›inerea conÈ™tiinÈ›ei în nivelul unității primordiale divine.
Lumea subtilă a heruvimilor este legată într-un anumit aspect de aÈ™a-numitul al treilea ochi din înÈ›elepciunea orientală; trezirea È™i dinamizarea acestuia duce la transcenderea mentalului, la instalarea unei stări de pace beatifică È™i extaz divin.

Heruvimii sunt Gardienii Luminii
heruvimi2.jpgÎngeri ai luminii, ai gloriei, heruvimii excelează în materie de cunoaÈ™tere.
În unele pasaje din Biblie heruvimii sunt descriÈ™i a avea faÈ›a de aramă lustruită. Aceasta ne spune despre strălucirea lor netrecătoare, ce nu se micÈ™orează È™i nu se tulbură. Sunt fiinÈ›e luminoase, ce posedă o stare perfectă de detaÈ™are, dar È™i de compasiune inegalabilă. Pacea dumnezeiască se revarsă din inimile lor. Ei posedă starea de desăvârÈ™ire.
Prin heruvimi Dumnezeu împarte raze de lumină, iubire È™i cunoaÈ™tere în mod impersonal, universal. Prin heruvimi se dă ochilor sufleteÈ™ti iluminare. Heruvimii strălucesc cu lumina înÈ›elepciunii È™i cunoaÈ™terii lui Dumnezeu, ei sunt gărzile Luminii, sunt luminaÈ›i în tainele divine È™i ale cunoaÈ™terii profunzimilor înÈ›elepciunii.
După Dionisie Areopagitul (Despre Ierarhia Cerească, 206 – 207) heruvimii aparÈ›in ordinului superior, între tronuri È™i serafimi, "È™ezând în imediata apropiere a lui Dumnezeu (È™i primind) iluminările primordiale ale Tearhiei (…), apariÈ›iile lui Dumnezeu È™i cea mai deplină desăvârÈ™ire."
Heruvimii, în raport cu Dumnezeu, se caracterizează prin masa de cunoaÈ™tere, adică prin revărsarea de înÈ›elepciune; denumirea de heruvim arată pe de altă parte putinÈ›a de a-L cunoaÈ™te È™i de a-L contempla pe Dumnezeu, de a primi cele mai mari haruri de la lumina Lui.
Ei sunt descriși ca gărzi ale stelelor fixe. Heruvimii protejează toate galaxiile și patronează orice templu religios.
Rudolf Steiner, studiind Vechile Mistere, afirmă că heruvimii, ca È™i serafimii, de altfel, nu acÈ›ionează ca izvor al unei substanÈ›e planetare, aÈ™a cum fac celelalte ordine angelice. Ei s-au înălÈ›at până în preajma divinității, dincolo de orice sferă planetară.

Heruvimii sunt Vehiculul lui Dumnezeu
În Iezechiel, heruvimii sunt cei care trag carul Domnului, ceea ce simbolizează supunerea, umilinÈ›a È™i dăruirea totală față de Dumnezeu, dar È™i îndemnul pe care ei îl nasc în inimile celor de mai jos, spre a se înălÈ›a.
În Psalmul 17 se spune: "ªi s-a suit (Dumnezeu) pe heruvimi È™i a zburat; zburat-a pe aripile vântului". Iată că heruvimii sunt un vehicul divin. Ei È™i-au abandonat pe deplin voinÈ›a proprie în faÈ›a voinÈ›ei divine È™i ridică cele inferioare la înălÈ›area de sine, iar cele superioare le comunică celor de jos, spre a se îngriji de ele.
Heruvimii sunt descriÈ™i ca vizitii ai Carului lui Dumnezeu. Sarcina lor principală în ierarhia cerească este, pe lângă aceea de a intona cântece de slavă lui Dumnezeu, È™i aceea de a conduce Carul lui Dumnezeu (Merkabah), care are drept simbol cheia Raiului. Merkabah – menÈ›ionat în Biblie de către Iezechiel – este vehiculul Luminii Divine, folosit de Cel Atotputernic pentru a ne conecta cu tărâmurile spirituale.
În Egipt ei sunt reprezentaÈ›i acoperiÈ›i cu aripi È™i cu ochi, simboluri ale omniprezenÈ›ei È™i omniscienÈ›ei.
În tradiÈ›ia rabinică È™i ocultă, heruvimii sunt consideraÈ›i ca vizitii sau conducători ai Carului lui Dumnezeu, purtători ai Tronului Său, personificări ale Vânturilor.

Heruvimii Simbolizează Suveranitatea Divină
Din punct de vedere al creaÈ›iei, această ierarhie este poarta dintre nemanifestare È™i manifestare. Dacă serafimii aparÈ›in pe deplin nemanifestării, stăpânind asupra oricărui act de creaÈ›ie, în gând, cuvânt È™i faptă, iar tronurile sunt cele cu care manifestarea ia ființă, ordinul heruvimilor se interpune între cele două, având rol de transformator, asemeni unui loc de pornire È™i întoarcere, de început È™i sfârÈ™it.
Găsim la ei, ca È™i la serafimi, capacitatea de a fi omniprezenÈ›i în manifestare, prin transcenderea timpului È™i a spaÈ›iului.
Heruvimii ne oferă conÈ™tientizarea lor pură È™i limpede asupra unității întregii creaÈ›ii.
Protectori divini ai întregii manifestări, heruvimii îÈ™i întind aripile asupra oamenilor, învățându-i calea spre adevăr, spre Dumnezeu, prin intermediul ierarhiilor de mai jos.
DeÈ™i ei sunt orientaÈ›i spre manifestare, urmărind să-i aducă la nivelul lor pe cei deschiÈ™i spre cunoaÈ™terea de sine, rareori se revelează în faÈ›a acestora. Astfel, în reprezentările iconografice ale bisericii ei sunt arătaÈ›i a avea patru aripi: cu două îÈ™i ocultează chipul, cu celelalte două zboară.
Pentru Phillon din Alexandria, heruvimii simbolizează cele mai înalte È™i mai mari forÈ›e divine, suveranitatea È™i divinitatea.

Heruvimii sunt Păzitori ai Tainelor Dumnezeiești
heruvimi3.jpgHeruvimii sunt caracterizaÈ›i printr-o înÈ›elegere deplină a tainelor lui Dumnezeu, ai căror păzitori sunt. Astfel, în momentul construirii chivotului legii, Dumnezeu îi spune lui Moise: "Să faci doi heruvimi de aur, să-i faci de aur bătut, ca dintr-o bucată; să faceÈ›i heruvimii aceÈ™tia ieÈ™ind din capac la cele două capete ale lui. Heruvimii să fie cu aripile întinse pe deasupra, acoperind cu aripile lor capacul ispășirii, È™i cu feÈ›ele întoarse una spre alta; să aibă faÈ›a întoarsă spre capac. Să pui capacul pe chivot È™i în chivot să pui mărturia pe care È›i-o voi da." (Exod 25, 18-21)
Heruvimii ne oferă posibilitatea să aflăm misterele vieÈ›ii, transformând această cunoaÈ™tere în înÈ›elepciune. Nu sunt nicidecum acei copilaÈ™i bucălaÈ›i din operele de artă, ci acea puritate a spiritului întruchipată în copii care È™tiu că sunt protejaÈ›i È™i iubiÈ›i pe deplin.
Heruvimii sunt descriși ca păstrătorii, gardienii scrierilor celeste, cei mai buni deținători ai tuturor cunoștințelor. Ei au sarcina de a păstra scrierile Raiului.
În arta asiriană heruvimii erau reprezentaÈ›i sub forma unor creaturi imense, înaripate, cu feÈ›e umane È™i trupuri de taur, sfinx, vultur etc..
Ei erau, de obicei, plasaÈ›i ca spirite gardiene la intrarea în palate È™i temple.

Intervenții ale Heruvimilor
Heruvimii sunt primii îngeri menÈ›ionaÈ›i în Vechiul Testament: Geneză III, 24; Cartea a treia a Regilor VI, 23-29, 32, 35; Iezechiel I, 4-26, X; Apocalipsă IV, 6-9.
În Geneză III, 24: ei păzesc arborele vieÈ›ii È™i Grădina Edenului cu spade de foc, de unde provine È™i apelarea lor ca "flacăra săbiilor care se rotesc".
În Iezechiel I, 10 – 14: patru heruvimi, fiecare cu patru feÈ›e È™i patru aripi, apar la fluviul Kebar profetului.
În Cartea a treia a Regilor VI, 23-29, 32, 35: cei doi heruvimi ai templului lui Solomon sunt sculptaÈ›i în lemn de măslin.
În lucrarea CredinÈ›a Ortodoxă, Ioan Damaschinul îi descrie pe heruvimi ca având "numeroÈ™i ochi".
Preafericitul Jean Ruysbroeck Admirabilul a scris în sec. XIV în lucrarea sa Cartea despre Regatul Adoratorilor lui Dumnezeu despre heruvimi.
Camilla Battista Varano (1458-1524) clarisă din Camerino a avut viziunea unui serafim și a unui heruvim.
Mistica germană Mechttild Thaller îi descrie astfel "Heruvimii sunt spadele lui Dumnezeu. Ei sunt înveÈ™mântaÈ›i în lumina pură È™i strălucitoare; feÈ›ele lor sunt maiestuoase; ele au o anumită asemănare de expresie cu aceea a Sfântului Mihail. Ei sunt înconjuraÈ›i de foc; în mâna dreaptă È›in o spadă de foc. Coroana lor este făcută din raze de soare."
Faimoasa mistică creÈ™tină Tereza D’Avilla (1515-1582) a trăit o experiență mistică extraordinară, aÈ™a-numita transverberaÈ›ie a inimii sale, generată de un heruvim.
În literatura clasică, heruvimii apar la Dante Alighieri, faimosul poet È™i iniÈ›iat. În cântul 28 al Paradisului din Divina Comedie, Dante descrie întâlnirea sa cu heruvimii:

"94 ªi slava o auzeam din cor în cor
spre punctul fix ce-i veșnicul lor ubi,
ªi-n veci le-a fi c-a fost din veci al lor.
97  ªi Ea văzându-mi gândurile îndoielnice
Ce le aveam, mi-a spus: "în primele rânduri
Tu vezi Serafimii și Heruvimii,
100 Urmează centrul lor cu-așa iuțime
Spre-a fi, cât pot, la fel cu punctul clar,
ªi pot a fi, căci au vederi sublime.
106 Să știi c-a lor plăcere-o simt fierbinte
Pe-atât pe cât mai mult ei pot să vază
În Cel ce-i punct de-odihnă-a orice minte.
109 A fi ferice deci se-ntemeiază,
Cum vezi de-aici, pe actul contemplării,
Căci actul de-a iubi de-abia-i urmează.
112 Măsura ăstui văz e plata cării
Din bune-vreri și har cuprinsu-i crește,
ªi-aÈ™a gradat sporeÈ™te-n susul scării."

Un comentariu: Dante  auzise îngerii cântând lui Dumnezeu ("punctul fix", 94), în jurul căruia se miÈ™cau neîncetat, pătrunÈ™i fiind de către graÈ›ia Sa. ªi Beatrice ("Ea", 97) care a intuit dorinÈ›a sa de a cunoaÈ™te alcătuirea exactă a ierarhiilor angelice care au suscitat atâtea dispute între teologi È™i înÈ›elepÈ›i ("gândurile îndoielnice", 97) i-a furnizat explicaÈ›iile necesare. I-a vorbit despre Serafimi È™i Heruvimi, care cu rapiditatea miÈ™cării secondau legăturile de iubire care îi legau de Dumnezeu (100). Aceste ordine de inteligenÈ›e se bucură de o beatitudine care este proporÈ›ională cu gradul intensității È™i a profunzimii viziunii lor despre Dumnezeu (106-108). Beatitudinea celestă (110) este generată de modul în care este văzut Dumnezeu cât È™i de iubirea în sine.
Heruvimii apar la Shakespeare ca "heruvimii cu ochi tineri".
Milton îi descrie ca "heruvimi guvernatori".
În "CărÈ›ile secrete ale lui Enoh" heruvimii sunt menÈ›ionaÈ›i în mai multe capitole:
cap. 19, 3: "Printre ei se află È™i È™ase Phoenix-i, È™ase heruvimi È™i È™ase Îngeri cu È™ase aripi, cei care nu-È™i opresc niciodată cânturile. Este cu neputință de descris frumuseÈ›ea vocilor lor, atât de mult Îl bucură pe Domnul când cântă la picioarele tronului Său."
cap. 20, 1: "Apoi Îngerii mei m-au ridicat È™i m-au dus în cel de-al È™aptelea Cer, unde am descoperit o lumină extraordinară alcătuită din corurile compuse din Arhangheli maiestuoÈ™i È™i impunători, din ForÈ›e neîntrupate; din Domnii, din VirtuÈ›i, din Stăpâniri, din Heruvimi, din Serafimi, din Tronuri È™i din cei cu nenumăraÈ›i ochi. Am văzut de asemenea nouă regimente È™i staÈ›ii de lumină Ioanită."
cap. 21, 1: "Heruvimii, Serafimii, Îngerii cu È™ase aripi È™i cei cu nenumăraÈ›i ochi au rămas înaintea Tronului, stând în faÈ›a lui Dumnezeu. Ei îndeplineau poruncile Lui È™i acopereau tot Tronul Său cântând: „Sfânt, Sfânt, Sfânt eÈ™ti Doamne È™i Stăpâne Savaot, Cerul È™i Pământul sunt pline de slava Ta"."
cap. 22, 3: "Dar la urma urmei cine sunt eu, Enoh, pentru a-L descrie pe Dumnezeu, pentru a descrie prezenÈ›a Sa inexprimabilă È™i chipul Său cel minunat? Nu pot nici măcar să descriu nenumăratele Sale atribute È™i vocile Sale cele atât de variate. Tronul Său este extraordinar È™i, de bună seamă, nefăcut cu mâinile. De-abia pot descrie Heruvimii È™i Serafimii È™i cânturile lor neîncetate..."
cap. 14, 11 È™i 18: "AcoperiÈ™ul era precum o boltă înstelată străbătută de fulgere; mai mulÈ›i heruvimi strălucitori stăteau în mijloc, iar cerul, deasupra lor, semăna cu un talaz limpede." (…) "Am privit È™i am văzut înăuntru un tron înalt, asemănător cu cristalul. Tot ceea ce era împrejur strălucea ca Soarele È™i se auzea vocea heruvimilor."
cap. 20, 1 È™i 7: "Iată numele sfinÈ›ilor Îngeri păzitori:" (…) "Gabriel cârmuieÈ™te Raiul, È™erpii [de foc] È™i Heruvimii."
cap. 61, 10: "Atunci El va chema toate oÈ™tile cereÈ™ti, toÈ›i sfinÈ›ii, Heruvimii, Serafimii, Tronurile, Puterile È™i Domniile. ªi Alesul va fi acolo, însoÈ›it de puterile pământului È™i ale apei."
cap. 71, 7: "Mai aproape stăteau Serafimii, Heruvimii È™i Tronurile, care veghează neîncetat È™i păzesc tronul lui Dumnezeu."
Descrierea heruvimilor ca fiinÈ›e înaripate, cu multiple capete, servind ca gardieni ai templelor È™i palatelor, apare în numeroase țări din Orientul Apropiat, precum È™i în artele È™i în literatura asiriană, caldeană È™i babiloniană.
În Talmud, heruvimii sunt echivalentul ordinilor Ophaim sau Hayyoth È™i se spune că ei rezidă în al È™aselea cer sau al È™aptelea cer.
Printre operele moderne, amintim tabloul lui Rubens "Glorificarea lui Jaques I", care arată o procesiune a heruvimilor.

Artémia Bivol


Orice reproducere, integrala sau partiala, a acestui articol, fara acordul scris al site-ului angelinspir.ro, este strict interzisa si se pedepseste conform Legii drepturilor de autor.

Video

video47.jpg

Rugaciune

angel06.gif

Impresii

Daca doriti sa ne trimiteti impresii personale
11.gif

Ganduri inspirate

"Si erau ciobani pe acelasi taram, la stana, care pazeau noaptea oile. Si iata, ingerul Domnului a venit catre ei si lumina Domnului straluci in jurul lor si ei s-au temut tare. Si ingerul le-a spus: ‘Nu va temeti! Iata, eu va anunt o mare bucurie care se va revarsa asupra intregului popor, pentru ca astazi vi s-a nascut Mantuitorul..."
Evanghelia dupa Luca, 2, 8-10